Organisation, äldrefrågor och utrikespolitik

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2005 09:00 CET

Söndagskongress med organisation, äldrefrågor och utrikespolitik.

Söndagen är socialdemokratiska partikongressens andra dag. Då börjar behandlingen av de över 1 000 motionerna.

Under kongressöppningen aviserade partiordförande Göran Persson att regeringen ska göra en satsning på sammanlagt tio miljarder kronor under tio år på bland annat de äldres boende, forskning om åldrande och personalutbildning. Planerna ska konkretiseras av vård- och omsorgsminister Ylva Johansson i ett inledningsanförande som beräknas börja vid 14.30-tiden.

Kongressen startar på söndagsmorgonen klockan 9 med inledningsanförande av partisekreterare Marit Ulvskog om partiets organisation som bland annat kommer att behandla frågan om centralt medlemsregister.

Hon är också aktör när kongressen tar upp jämställdhetsfrågor före middagspausen.

Planerna är att hela kvällsplenumet, från 19.30 till midnatt, ska handla om internationella frågor med utrikespolitik bistånd, integration och försvar. Här finns ett programförslag framme och som har föregåtts av ett rådslag bland partimedlemmarna.

Söndagens kongress går att följa via SVT 24 och www.sap.se. På den senare webbadressen läggs också Göran Perssons öppningstal från lördagen ut.