Ballograf AB

Organisationsförändring

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2012 15:34 CEST

Styrelsen i Ballograf AB har utsett Peter Orrgren till ny vd från och med 2012-09-01. Peter Orrgren har en gedigen nordisk och internationell varumärkesbakgrund från bland annat Hasselblads och Filofax där han verkat som VD under många år. Närmast kommer Peter ifrån Bokia AB där han varit VD. - Vi är mycket glada att vi har kunnat rekrytera Peter som VD för Ballograf. Vi får med Peter in en modern och erfaren ledare med fokus på varumärke, försäljning och lönsamhet. Han har både strategisk och operativ inriktning och det kommer att stärka vår kommersiella strategi, säger Tommy Kvist och Jan Johansson. - Ballograf är ett fantastiskt varumärke och företag. Företaget är starkt förknippat med kvalitet och värde, Ballograf är idag ett av fåtal företag inom pennsegmentet som har produktion i Europa och det enda i sitt slag i Sverige. Det ska bli oerhört spännande och utmanande att få vara med och driva Ballografs marknadsstrategi vidare och fullt utnyttja den stora potential som finns i varumärket över hela världen. Ägarna, Jan Johansson och Tommy Kvist, kommer att finnas kvar som ägare till företaget och koncentrera sig på strategiska framtidsprojekt.

För ytterligare information: Tommy Kvist, 031-769 14 40 Jan Johansson, 031-769 14 41 Peter Orrgren, 031-769 14 51

Ballograf är ett svenskägt företag som producerar de välkända Ballografpennorna. Pennor erkända för sin kvalitet och skrivkänsla, vilket är grundat på mer än 60 års erfarenhet av penntillverkning. I norden har Ballograf under lång tid varit ett välkänt varumärke, men i dagsläget exporteras mer än hälften av pennorna ut i världen. Ballografprodukter säljs framgångsrikt i bl a Japan, Frankrike, Schweiz, italien, Polen, Tyskland, Österrike och USA. Produktionen sker dock fortfarande på hemmaplan i Västra Frölunda, strax utanför Göteborg. De 35 anställda producerar varje år över 4 miljoner pennor.