OrganoClick

OrganoClick har fått en internationell order på 10 miljoner kronor för sin träskyddsprodukt

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2010 20:02 CEST

OrganoClick finansierar sin produktionsanläggning för nya produkter som ger ökad styrka och vattenresistens till pappersförpackningar, textiler och trä genom en investering på 15,5 miljoner kronor från de befintliga ägarna, bl.a. Beijerinvest med finansmannen Anders Wall och Tetra Paks f.d. koncernchef Bertil Hagman samt två nya privata investerare. Samtidigt har dotterbolaget OrganoWood tecknat ett avtal värt 10 miljoner kronor för sin träskyddsprodukt.

För pengarna skall OrganoClick starta en produktionsanläggning för industriell tillverkning av träskyddsmedlet och nya funktionsadditiv för papper och textilier som exempelvis ger ökad hårdhet, styrka och vattenresistens.

"Det kommande året kommer OrganoClick omvandlas från ett forskningsbolag till en industriell leverantör av miljövänliga funktionsadditiv för den biofiberbaserade industrin. Inom 5 år siktar vi på att ha en omsättning på mer än 100 miljoner kr”, säger Mårten Hellberg, VD OrganoClick

OrganoClicks fabrik kommer att sättas upp under 2010-2011 och beräknas vara börja producera under första kvartalet 2011 Bolaget kommer initialt fokusera sin försäljning på de prioriterade marknaderna Sverige och Finland på grund av regionens världsledande skogsindustri.

De prioriterade produkterna OrganoClick säljer och marknadsför är funktionsadditiv till pappers- och textilindustrin. Bolagets träskyddsprodukter säljs av det delägda dotterbolaget OrganoWood i samarbete med försäljningspartnern Kvigos. OrganoWood har i dagarna tecknat ett internationellt avtal värt 10 miljoner kronor med företaget ML Wood Protection.

Det unika med OrganoWoods träskyddsmedel är att det är en miljövänlig produkt som både ger trämaterial flam- och rötskydd samt är hållbart i utomhusmiljöer. Träskyddsprodukten baseras på ett koncept framtaget av en svensk uppfinnare som sedan vidareutvecklats av OrganoClick genom användning av OrganoClicks teknologi för modifiering av biofibrer. Ett oorganiskt miljövänligt salt binds till biofibrerna vilket förhindrar rötan från att angripa fibrerna och ger träet ett effektivt flamskydd.

För mer information kontakta:

Mårten Hellberg, VD OrganoClick

Email: marten.hellberg@organoclick.com

Hemsida: http://www.organoclick.com

Om OrganoClick

OrganoClick grundades 2006 baserat på ett vetenskapligt genombrott i modifiering av biofiber vid Sveriges Lantbruksuniversitetet och Stockholms universitet. Företaget är baserat i Stockholm där de har sina kontor och laboratorier.  Personerna bakom OrganoClick  är docent Jonas Hafrén och professor Armando Córdova, VD Mårten Hellberg samt Ashkan Pouya och Dr Saeid Esmaeilzadeh från Serendipity Innovations. OrganoClick är prisbelönt och har utsetts till ett av Skandinaviens mest lovande Cleantechbolag. OrganoClick med dotterbolag har idag fem anställda och med minst en dubblering av arbetsstyrkan under det närmaste året.