Svenska Orienteringsförbundet

Orientering: EM-brons för Wingstedt

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2004 14:25 CEST

Emil Wingstedt såg till att Sverige tog en medalj första finaldagen vid EM i Danmark. Wingstedt sprang in som bronsmedaljör på medeldistansen. Segern gick till fjolårets världsmästare, fransmannen Thierry Gueorgiou, som nu, precis som då, var rejält överlägsen. Segermarginalen var 1.12 till finländaren Jarkko Huovila, och 1.21 till Wingstedt. Jenny Johansson bästa svenska på en femteplats.

På damsidan blev det norsk seger genom Hanne Staff, 26 sekunder före litauiskan Dainora Alsauskaite, till vardags tävlande för OK Ravinen, Nacka. Bronset gick till ryskan Tatiana Ryabkina, tävlande för SoIK Hellas, Stockholm.
Svenskorna radade upp sig strax utanför pallen. Jenny Johansson delade femteplatsen med Simone Niggli-Luder, Schweiz, och sedan följde Karolina A Höjsgaard sjua, Gunilla Svärd åtta och Emma Engstrand nia.

Orienterinmg.se återkommer senare under eftermiddagen med mer uppgifter, bilder samt webb-TV-inslag.