Svenska Orienteringsförbundet

Orientering: Två herrar ut i EM-kvalet - alla damer vidare

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2004 08:46 CEST

De svenska damerna svarade för en ny mycket imponerande insats när EM i Danmark fortsatte på söndagen med kval till medeldistansen. Alla de sju blågula damerna gick lätt vidare. Sämre gick det för herrarna, där två av de sex startande slutade på 18:e plats i sina heat - och de 17 bästa gick vidare.

Två svenska herrlöpare åkte ut i kvalet på medeldistansen - båda med några futtiga sekunder. Niclas Jonasson blev 18:e i sitt heat, sju sekunder från en finalplats, och Håkan Eriksson tog samma placering, bara fem sekunder från finalen.

Jonasson reserv för sjuk Troeng
För Niclas Jonasson blev det mycket kort förberedelse inför kvalloppet, eftersom han bara några timmar före start väcktes med frågan om han ville springa. Mats Troeng, som skulle sprungit medeldistansen, vaknade nämligen med halsont.
- Mats får nu istället vila ända till fredag, då finalen på långdistans avgörs, och dit han kvalificerade sig i lördagens kval. Till dess hoppas jag att hans halsonda ska vara borta, säger herrkaptenen Göran Andersson, som hade svårt att dölja sin besvikelse över att två herrar försvann i kvalet.
- Att någon åker ut får man räkna med, det är så små marginaler, men vi har så bra lag att två utslagna är åtminstone en för mycket.

Wingstedt bäst av herrarna
Om nu två herrar rök, så får Andersson istället glädja sig åt att Emil Wingstedt ser ut att vara i mycket gott slag. Han tog nu en andraplats bakom britten Jamie Stevenson (kvalsegrare även på långdistansen), och Wingstedt har skaffat sig ett bra utgångsläge inför tisdagens final.

Svärd jagar en guldrepris
Bra utgångsläge i finalen på medeldistans på tisdag har också damkaptenen Marita Skogums septett. Sverige fick starta med sju damer på medeldistans, eftersom Gunilla Svärd är regerande mästare och har en personlig friplats. Alla sju tog sig mycket lätt vidare.

Gunilla Svärd visade tydligt att hon inte har för avsikt att släppa ifrån sig titeln utan kamp. Nu blev hon kvaltvåa efter Simone Niggli-Luder, det schweiziska esset som inlett EM på samma sätt som hon genomförde hela VM-veckan i fjol, det vill säga att vinna allt. Två kvalsegrar så här långt, och på medeldistansen var hon hela 1.31 före Svärd.

Sex av de sju svenskorna sprang in bland de fem bästa, vilket betyder att de startar i sista tredjedelen i tisdagens final. Utöver Gunilla Svärd så tog också Lina Bäckström en andraplats, precis som hon gjorde på långdistanskvalet.

Resultat, kval medeldistans (de 17 bästa vidare till final)
Herrar, heat 1: 1) Mikhail Mamleev, Ryssland, 25.55, 9) Kalle Dalin, Sverige, 26.59, 18) Niclas Jonasson, do, 27.58 (utslagen).
Heat 2: 1) Jamie Stevenson, Storbritannien, 27.09, 2) Emil Wingstedt, Sverige, 27.27, 5) Jonas Pilblad, do, 27.42.
Heat 3: 1) Carsten Jörgensen, Danmark, 26.03, 8) Jimmy Birklin, Sverige, 27.49, 18) Håkan Eriksson, do, 29.41 (utslagen).

Damer, heat 1: 1) Marianne Andersen, Norge, 28.37, 4) Karolina A Höjsgaard, Sverige, 29.12, 6) Cecilia Bratt, do, 29.21.
Heat 2: 1) Dana Brozkova, Tjeckien, 27.21, 2) Lina Bäckström, Sverige, 28.35, 4) Emma Engstrand, do, 28.40, 10) Jenny Johansson, do, 29.51.
Heat 3: 1) Simone Niggli-Luder, Schweiz, 26.44, 2) Gunilla Svärd, Sverige, 28.15, 4) Anna Mårsell, do, 28.29.

Kompletta resultat på arrangörens hemsida