Sandrew Metronome Distribution Sverige AB

Originaldräkt från "V för Vendetta"

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2006 14:36 CET

Originaldräkt från "V för Vendetta" visas på varuhuset PUB i Stockholm samt på Sci-Fi mässan i Göteborg!

Den 4-5 mars kan man se hjälten V:s originaldräkt från V FÖR VENDETTA på The Scandinavian Sci-Fi Game & Film Convention (i Kongresshallen) i Göteborg. Därefter flyttas dräkten till varuhuset PUB:s skyltfönster vid entrén på Drottninggatan/Kungsgatan i Stockholm, där den kan beskådas från den 9-19 mars. PUB kommer att ha en tävling, där första pris är en egen visning av filmen.

I V FÖR VENDETTA spelas V av skådespelaren Hugo Weaving, mest känd från "Matrix"-trilogin där han gestaltade Agent Smith, och som Elrond i "Sagan om ringen"-trilogin.

I ett framtida, totalitärt Storbritannien räddas en ung kvinna, Evey, ur en livshotande situation av en maskerad främling som går under namnet ”V”. Samtidigt som hon lär känna både hans och sin egen bakgrund, försöker de tillsammans förändra det samhälle de lever genom att driva på det brittiska folket att göra uppror mot förtrycket och diktaturen.

Manuset till actionthrillern V FÖR VENDETTA har författats av Andy och Larry Wachowski (bröderna bakom den kultförklarade ”Matrix”-trilogin). Historien är baserad på den kritikerrosade serieromanen illustrerad av David Lloyd.

Huvudrollerna spelas av den lovordade unga aktrisen Natalie Portman (”Closer”, ”Leon”, ”Star Wars”-filmerna, ”Garden State”) och den australiske skådespelaren Hugo Weaving (”Matrix”-trilogin, ”Sagan om ringen”-filmerna, ”Blint bevis”, ”Priscilla - öknens drottning”). I rollistan återfinns i övrigt även Stephen Rea (”Slutet på historien”, ”The Crying Game”), Rupert Graves (”Den galne kung George”) och Stephen Fry (”Liftarens guide till galaxen”, ”Gosford Park”).

V FÖR VENDETTA har svensk biopremiär den 17 mars.

För ytterligare information kontakta Pia Norström, Manlin Sterner, Amelie Häger, Agneta Ljungman, Annelie Wadman, Katarina Lindgren eller Maria Mörner. Tel 08-762 17 00 eller skicka e-post till: fornamn.efternamn@sandrewmetronome.com

2006-03-02