Aruba a Hewlett Packard Enterprise company

Oro för kränkningar när IT-avdelningen hanterar privata mobiler och surfplattor

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2013 15:35 CEST

I studien Employees Tell the Truth About Your Company’s Data har Aruba Networks frågat 3000 människor över hela världen hur de känner för att IT-avdelningarna vill få tillgång till privata mobiler och surfplattor som används i arbetet. Svaren visar bland annat att nästan hälften av de tillfrågade i Europa (45 procent) och två tredjedelar (66 procent) av de amerikanska användarna är oroliga för att deras personliga information ska hamna i IT-avdelningens händer.

I undersökningen kan man också se att många företag inte förser sina anställda med någon mobil. Hela fyrtiofyra procent av de europeiska företagen, 40 procent i Mellanöstern och 52 procent i USA ger inga mobila enheter till sina anställda. Så anställda väljer helt enkelt att använda sina personliga enheter och detta kan medföra stora konsekvenser för säkerheten.

Ungefär en tredjedel av de tillfrågade uppger att deras IT-avdelningar inte skyddar arbetsdokument och filer på privata enheter som används i arbetet. Det är en av anledningarna till varför 15 procent av de europeiska användarna och 17 procent av de amerikanska inte heller informerar IT-avdelningen om att man använder sin egna mobila enhet för arbetsuppgifter. Undersökningen visar också att både anställda och IT-avdelningar tummar på IT-säkerheten.

Anställda ogillar makten deras arbetsgivare utövar över deras personliga filer men är samtidigt ovetande om, eller ointresserade av, betydelsen för säkerheten i företaget. Till exempel uppger 49 procent av amerikaner och 43 procent av européer som använder sina privata mobiler i arbetet att man inte har någon pin-kod eller automatisk låsning av telefonen när den inte används.

Nästan hälften av de tillfrågade, 41 procent i Europa, 47 procent i Mellanöstern och 46 procent i USA uppger att man skulle känna sig kränkt om IT-avdelningen gjorde intrång i den personliga informationen och gick igenom bilder, filmer och annat som inte har med arbetet att göra.

Men det finns också en tydlig kulturell skillnad mellan länderna, där endast 20 procent av amerikanska användare skulle bli arga om de fick veta att IT-avdelningen gått igenom privat information medan 67 procent av de tillfrågade i Tyskland skulle bli det.

"Det finns en klar skillnad mellan vad anställda vill och vad IT-avdelningar har behov av. Men det finns applikationer som gör att företagen enkelt kan hålla isär den personliga och den professionella informationen så att varken den anställde eller företaget behöver känna sig oroliga när man tillåter människor att använda sina egna mobiler", säger Daniel Dahlgren på Aruba Networks i Stockholm.

Läs hela undersökningen här.

Aruba Networks är en ledande leverantör av nästa generations nätverkslösningar för mobila företag. Bolagets arkitektur Mobile Virtual Enterprise (MOVE) kombinerar de trådbundna och trådlösa nätverken i kontorsmiljöer, mobil arbetskraft, distansarbetare och gäster.

Detta enhetligt förhållningssätt till accessnäten ger IT-organisationer och användare ett effektivt och säkert sätt att hantera åtkomsten vilket bland annat underlättar införandet av Bring Your Own Device (BYOD) där nätverken måste kunna hantera mängder av olika enheter på ett säkert sätt. Aruba Networks är noterat på Nasdaq och är baserat i Sunnyvale, Kalifornien, med verksamhet i hela Amerika, Europa, Mellanöstern, Afrika och APAC.

© 2013 Aruba Networks, Inc. Aruba Networks varumärken inkluderar även Airwave, Aruba Networks, Aruba Wireless Networks, Aruba Mobile Edge Company logotyp, den registrerade Airwave logotypen, Aruba Mobility Management System, Mobile Edge Arkitektur, People Move, Networks must follow, RFProtect, Green Island. Alla rättigheter förbehållna. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare.