Liberala studenter

Oroväckande resultat i undersökning om kåren

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2007 11:30 CET

Varannan student vill lämna sin studentkår om kårobligatoriet avskaffas, skriver i dag tidningen Metro. Resultatet kommer från en enkätundersökning som publiceras i det kommande numret av tidningen Studentliv.

Man kan i dag läsa i Metro om enkätundersökningen som pekar på att 50 procent av de tillfrågade studenterna självmant inte kommer att vara anslutna till studentkåren om obligatoriet avskaffas.

– Detta är ett bevis på att kåren tyvärr har misslyckats. Hade studenterna varit nöjda med kårens arbete, hade de själva valt att stanna kvar hos kåren om det i dag var fritt fram att välja, säger Peter Giesecke, ordförande för Liberala studenter.

Enkätundersökningen pekar på att alla studenter tvingas in i något som bara hälften, eller kanske inte ens det, vill ta del av. Den pekar oroväckande på studentkårernas misslyckande, eftersom så många studenter av någon anledning själva skulle välja att inte vara anslutna. Frågan är då varför man ska tvinga dem till det, säger Andrei Muntmark, 2:e vice ordförande för Liberala studenter.

– De som kämpar för kåren och att studenterna ska ha inflytande över sin utbildning, kommer förhoppningsvis att fortsätta med detta om obligatoriet avskaffas, men med målet att göra kåren lockande för alla studenter, inte bara hälften. Kåren borde finnas, men inte stå för tvång och kränkning av studenters fria vilja, avslutar Peter Giesecke.

Isabel Sommerfeld, Generalsekreterare
isabel.sommerfeld@liberal.se