Agent25 Sverige AB

OS-barometern: Anja Pärson dominerade media under OS

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2006 09:48 CET

2006 års svenska OS-succé är över. Vi vet nu vilka som vann årets medaljer, men vilka vann mediernas intresse? OS-barometern från omvärldsbevakningsföretaget Agent25 visar vilka idrottare och OS-grenar som syntes mest i media under OS. Här avslöjas att Anja Pärson inte bara dominerade i slalombacken – hon dominerade också medierna under OS.

Barometern avslöjar också att Herrkronorna i hockey fick mer än dubbelt så mycket publicitet under OS som Damkronorna – 1607 artiklar jämfört med 697 artiklar. Resultaten finns sammanställda nedan:

Mest omskrivna OS-guldmedaljörer
Anja Pärson var med god marginal Sveriges mest omskrivna OS-medaljör. Med 1104 artiklar fick hon mer än dubbelt så mycket publicitet som Björn Lind och Mats Sundin på andra respektive tredje plats. Mats Sundin var Tre Kronors mest omskrivna ishockeyspelare.

Svenska OS-guldmedaljörer:

Rankning Namn OS-gren Antal artiklar under OS
1 Anja Pärson Slalom 1104
2 Björn Lind Sprint/sprintstafett 555
3 Mats Sundin Ishockey 538
4 Anna Carin Olofsson Skidskytte 510
5 Anette Norberg Curling 482
6 Lina Andersson Sprintstafett 453
7 Peter Forsberg Ishockey 446
8 Anna Dahlberg Sprintstafett 427
9 Fredrik Modin Ishockey 403
10 Thobias Fredriksson Sprintstafett 387

Mest omskrivna OS-grenar:
Ishockeyintresset är starkt i Sverige. Bland de svenska OS-guldgrenarna skrevs flest artiklar om ishockey. Därefter följer slalom och skidskytte. Minst är intresset för OS-grenarna bobsleigh (6 artiklar), backhoppning (24 artiklar) och shorttrack (36 artiklar).

Svenska OS-guldgrenar

Rankning OS-gren Antal artiklar under OS
1 Ishockey 996
2 Slalom 584
3 Skidskytte 496
4 Sprint 491
5 Curling 404
6 Sprintstafett 195

Omvärldsbevakningsföretaget Agent25 granskar kontinuerligt synligheten i media när det gäller intressanta händelser i omvärlden.

För mer information:
Robert Tinterov, vd, Agent25, tel: 070-249 77 90
Se även www.agent25.se/press

Agent25 gör det möjligt att snabbt, effektivt och prisvärt bevaka vad närmare 6 000 nyhetskällor dagligen publicerar på nätet. Användarna lägger själva upp vad agenterna ska bevaka och hur ofta resultatet ska presenteras. Över 3 000 kunder har sedan starten 1998 köpt omvärldsbevakning av Agent25. Verksamhet bedrivs idag i Sverige, Norge och Tyskland. För att testa våra tjänster, gå till www.agent25.se