TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Oscar of Sweden på Broadway

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2011 10:24 CET

I nästa vecka är det premiär för Oscar of Sweden på Broadway i New York. Nej, det handlar inte om en ny musikal av Björn och Benny utan om svenska modeskjortor.
Det är trendiga herrbutiken Ziani Mens Clothing Store som blir först med det Boråsbaserade företagets kollektioner i USA. VD Per Åhman säger så här:

– De kom till vår monter på herrmodemässa i Berlin nyligen. Det blev affär direkt. De första leveranserna har just gått iväg från Borås till New York. Vi har också gjort klart med en egen distributör för den amerikanska marknaden.

Ziani Mens Clothing Store, med adress 38th and Broadway, satsar stort på internationellt mode i allmänhet och italienskt i synnerhet. Oscar of Swedens skjortor ska samsas med heta varumärken som Canali, Hugo Boss, Lacoste, Oriali, Pal Zileri och Ralph Laurent. Per Åhman igen:

- Det känns väldigt roligt att vi nu finns på Manhattan tillsammans med de stora spelarna på modemarknaden. Vi är därmed den andra svenska skjortillverkaren efter Eton som finns etablerat där. Det svårt att dra för höga växlar på vad satsningen kan ge på sikt.

Enligt Per Åhman gillade Zianis inköpare Oscar of Swedens höga modegrad, kvalitet och passform:

- De anser att vår prisbild ligger helt rätt på alla nivåer. Idag är Oscar of Swedens störst på den svenska marknaden i prisklassen 799 till 999 kr. I New York kommer vi att bli mycket konkurrenskraftiga prismässigt.

Förutom satsningen på egen distributör i USA jobbar Oscar of Sweden intensivt för att komma in på fler marknader i Europa:

- Vi har just gjort klart med distributörer i Holland och Irland där vi bedömer att det finns möjligheter till en god tillväxt via beklädnadsfackhandeln. Oscar of Sweden säljs idag i Tyskland, England och i de nordiska länderna.

Det rådande skjortmodet med färgmatchning och fler detaljer har varit en enda lång success story för de tre ledande skjorttillverkarna i Sverige - Eton, Stenströms och Oscar of Sweden  - under de senaste säsongerna. Tillsammans har trion 80 procent av marknaden i det attraktiva och lönsamma högprisegmentet.

Per Åhman säger att ett skifte  inom modet är på gång:

- Nu förbereder vi kollektionen för höstsäsongen 2012 och då handlar det mycket om den brittiska skjortlooken.

Under Oscar of Swedens förra verksamhetsår ökade omsättningen från 44 miljoner till 53 miljoner kronor. Per Åhman är optimist inför kommande bokslut:

- Vi räknar med cirka 15 procents ökning, vilket innebär att vi landar runt 60 miljoner kr i omsättning och ett positivt resultat. Det är vi mycket nöjda med.

Oscar of Sweden, som har 13 anställda, är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida>>