Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Osmakligt att mörka kritik mot maten

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 14:33 CEST

Svenska Dagbladet avslöjar idag att Sodexo har friserat resultaten i en patientundersökning om maten för att få godkänt. Endast var fjärde patient tycker att maten är god.

- Det är osmakligt av Sodexo att försöka dölja det verkliga resultatet av patientenkäten. Dessutom är det orimligt dyrt med 93 kronor per lunch. Att Moderaterna dessutom har en landstingskandidat som högsta ansvarig för det sk Kostrådet gör bara saken mer osmaklig. Vi vill införa Hälsokök på sjukhusen, med närlagad mat av utbildade sjukhuskockar, säger Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd Stockholm läns landsting.

- Maten är en viktig del i den kommunala omsorgen. Barn som gillar maten klarar av skolan bättre och för de äldre är maten ett av dygnets största glädjeämnen. Det lönar sig i längden att satsa på kvalitet och smak och skippa onödiga kemiska tillsatser, transfetter och GMO, säger Stefan Nilsson (MP) gruppledare Stockholm stad.

För mer kommentarer: Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd Stockholms län, 0707-37 44 16.
Elisabeth Richter, pressekreterare, 0707-37 45 09.

Stefan Nilsson (MP) gruppledare Stockholm stad, 0761- 22 96 27.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm