Blendow Group AB

"Otrohetskontroll" av flickväns underliv inget sexbrott - hovrätten river upp våldtäktsdom

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 15:46 CET

Det är inte ett sexualbrott att mot en kvinnas vilja genomföra en "otrohetskontroll" av hennes underliv eftersom syftet inte är sexuellt. Dagens Juridik rapporterar att Svea hovrätt ändrar tingsrättens brottsrubricering från våldtäkt till olaga tvång.

Den 28-årige mannen hade under en längre tid hotat, ofredat och slagit sin fästmö och dömdes av Attunda tingsrätt för grov kvinnofridskränkning och övergrepp i rättssak.

Förhållandet hade präglats av svartsjuka från mannens sida och han dömdes också för våldtäkt. Orsaken var att han vid ett tillfälle, då han misstänkte att kvinnan hade haft samlag med en annan man, hade slitit av henne byxor och trosor och med tvång fört in sina fingrar i kvinnans underliv.

Mannen dömdes av tingsrätten till två år och åtta månaders fängelse för bland annat våldtäkt av normalgraden.

Läs hela artikeln här

Blendow Group – Varuhuset för juridisk kompetensförsörjning

Blendow Group består av sju affärsområden; Blendow Lexnova (juridisk omvärldsbevakning och nyhetstjänst), BG Institute (utbildning), BG Publishing (juridisk facklitteratur) Legally yours (Sveriges största branschtidning för jurister),  Dagens Juridik (Sveriges juridiska dagstidning), Legally Business (Affärsjuridiskt magasin för företagsledare) samt BG Research (undersökningsverksamhet)