Höllywood Studios

Ottiliana Rolandsson nu i Stockholm för rollen som Greta Garbo & coach för nya svenska ikoner

Pressmeddelande   •   Jul 22, 2013 11:13 CEST

Den Svenskamerikanska skådespelerskan Ottiliana Rolandsson vandrar nu i Greta Gustafssons fotspår i Stockholm, under repetitionerna av pjäsen ”I was Greta Garbo”, som har Sverigepremiär den 1 augusti. Hon coachar också unga talanger i höstens Greta G FAME – en modelltävling och företagarskola för modell- och skådespelarbranschen med Garbo som ikon och förebild. Tävlingen är ett led i att lyfta fram unga förebilder i media, och få prova sina vingar inom kreativa näringar såsom film, mode och webb-TV, och arrangeras av Höllywood Studios.

Pjäsen ”I was Greta Garbo” har spelats i USA, och sätts nu upp i Sverige  i samverkan med Garbosällskapet och Höllywood Studios.

-  Jag vill skapa en intellektuell och kreativ bro mellan Sverige och USA. Efter att ha spenderat nära 20 år i New Orleans, Santa Barbara, Los Angeles och därutöver flera år i Tyskland och Brasilien är det spännande att nu få vända tillbaka till Sverige för uppsättningen av ”I Was Greta Garbo”, säger Ottiliana Rolandsson.

I pjäsen ”I Was Greta Garbo” får vi möta en tidlös Garbo, men också barnet Greta och den gamla döende kvinnan.

-  Greta Garbo utstrålade en djupfryst erotik som smälte en värld. Hon var en komplex ikon som i själ och hjärta var så svensk i sin ödmjukhet och enkla närhet till naturen, med sin längtan att komma hem, hennes rädsla att bli sedd. Det är en utmaning att gestalta denna svenska ikon, säger Ottiliana Rolandsson. Hennes inre så naket på kvällens filmduk men så skyddat under dagens ljus – detta är min utgångspunkt i pjäsen där jag i interaktion med foto och film skapar en intim resa genom Garbos liv!

För mer information kontakta:

I Was Greta Garbo Production:

Ottiliana Rolandsson, skådespelerska / ottiliana@hotmail.com/ 076-8688831

Höllywood Studios:

Tuva Bojstedt, marknadschef iTeve AB / tuva@iteve.se / 070-6441802

Höllywood Studios samlar företag inom kreativa näringar som webbTV, film, mode, design, foto mm.