Länsförsäkringar

Otur på resor kostar miljoner varje år

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 09:46 CET

Förra året betalade Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän nästan 22 miljoner kronor i ersättning för drygt 2 500 olyckor, brott och skador i samband med resor. Den drabbade fick i genomsnitt 8 800 kronor i ersättning från försäkringen. Vanligast var ersättning för sjukdom- och olycksfallskostnader. Det visar statistik från bolaget.

– Är oturen framme på resan har du oftast ett bra reseskydd i din hemförsäkring och genom vårt samarbete med SOS International kan vi som försäkringsbolag dessutom snabbt hjälpa till, säger Björn Schedwin, skadechef Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän.

Vanligast är sjukdom och olycksfall på resan. Ett läkarbesök och lite medicin behöver inte blir så dyrt. Det är om du blir inlagd på sjukhus och/eller behöver transport hem till Sverige som kostnaderna drar iväg. En hemtransport kan kosta från 10-20 000 till 1 miljon kronor.

– Snittkostnaden för sjukhusvistelse i till exempel Thailand är 27 000 kronor och kostnaden i samband med vissa typer av olycksfall uppemot det dubbla, fortsätter Björn. Är du i behov av särskild hemtransport som ambulansflyg och saknar försäkring kan det handla om uppåt 1 miljon kronor. Så utan försäkring kan en sjukdom eller olycka på resan bli riktigt dyr. Därför är det jätteviktigt att se över försäkringsskyddet innan du reser.

Du kan undvika många händelser genom att tänka på hur du förvarar dina saker och vad du bär med dig. Här är några råd från Björn.

• Ta med servicekortet. Kortet får du med hemförsäkringen eller laddar ner på försäkringsbolagets webbplats. I servicekortet finns telefonnummer till SOS International, som hjäper dig 24 timmar om dygnet.
  • Beställ Europeiska sjukförsäkringskortet hos Försäkringskassan i god tid innan resan. Alla, även barn oavsett ålder, ska ha ett eget kort. Kortet är gratis och gäller i tre år.
  • Ta med telefonnummer så du kan spärra förlorat bankkort.
  • Ta med en kopia av ditt pass.
  • Undvik stora summor kontanter. Försäkringens skydd för kontanter och värdehandlingar är begränsat. Använd bankkort eller resecheckar.
  • Förvara allt av värde i handbagaget.
  • Lämnar du värdesaker på hotellrummet, lås in dem i säkerhetsbox eller resväska.
  • Gör alltid anmälan till den lokala polisen om du blir överfallen eller bestulen. Be om intyget i original.
  • Spara kvitton på alla utlägg som du vill ha ersättning för.

För ytterligare information kontakta gärna:

Björn Schedwin, skadechef
031-63 81 06, 070-560 81 06

Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän är ett av 24 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag. Tillsammans bildar vi länsförsäkringsgruppen. Vi erbjuder både försäkringar och finansiella tjänster för privatpersoner, företag och lantbrukare.