Orascom Development

Ovanliga syner i Röda havets dykvatten

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2011 14:16 CET

Stockholm – Röda havets vatten är känt för att erbjuda dykning i världsklass. I den idylliska turistdestinationen Taba Heights i Egypten har dykare på den senaste tiden upptäckt ett uppsving av både den fascinerade och sällsynta bläckfisken mimic octopuses och den lilla sjöhästen pygmy pipehorses.

I höst har man gjort fler upptäckter än tidigare år på mimic octopuses, en av havets kanske mest underhållande varelser. Den roar sig med att göra imitationer av allt från muränor till lejonfisk. Bläckfisken har setts på bara 3 meters djup i Taba Heights. Dykare har också uppmärksammat sjöhästen Pygmé pipehorse som sällan ses på grund av sin lilla storlek och fantastiska förmåga att kamouflera sig i rödalger när det lägger sig i revet. Den svårfångade varelsen har upptäckts av en hel del skarpögda dykare på senaste tiden, den är en riktig höjdare i undervattensvärlden.

Taba Heights är en dröm för dykare och med fem dykcenter kan både nybörjare och rutinerade dykare njuta av det oförstörda vattnet och de sällsynta fynden utanför den unika och pittoreska egyptiska semesterorten.

Bildrättigheter: Katie Hollamby.

Om Orascom Development& Taba Heights

Orascom Development är ledande inom utveckling av hållbara turistdestinationer som inkluderar hotell, privata villor och lägenheter, fritidsaktiviteter såsom golfbanor och marinor. Orascom Developments diversifierade portfölj av projekt finns i nio länder, med fokus på turistdestinationer och bostäder till rimliga priser. Orascom Touristic Establishments (OTE) etablerades 1989 och för att fokusera på koncernens utveckling av hållbara turistdestinationer. Efter ett antal namnändringar och omorganisationer, tog Orascom Development (OD) över verksamheten. Efter att Orascom Development övertagit OHD blev Orascom Development moderbolaget i koncernen.

Idag bedrivs Orascom Developments verksamhet i nio länder (Egypten, Jordanien, Förenade Arabemiraten, Oman, Schweiz, Marocko, Storbritannien, Montenegro och Rumänien) och kontinuerligt utvecklas nya projekt i attraktiva lägen runt om i hela världen. Koncernen har fyra pågående projekt: El Gouna, flaggskeppsprojektet, en välutvecklad stad vid Röda havets kust (Egypten). Taba Heights, på Sinaihalvön (Egypten), är koncernens andra turistdestination som är byggd på samma koncept som El Gouna. The Cove (Ras Al Kaimah, Förenade Arabemiraten) är koncernens första utvecklingsprojekt utanför Egypten. Haram City, en integrerad stad som är avsedd för bostäder till rimliga priser, tillhandahållet för massbefolkningen.

För mer information besök:
www.orascomdh.com www.tabaheights.com

För ytterligare pressinformation, kontakta:

Susanne Johansson, Edelman Stockholm

Tel:  0733-842 507 e- mail: susanne.johansson@edelman.com

Orascom Development Holding AG (Orascom Development) är ledande inom utveckling av hållbara turistdestinationer med ett starkt fotfäste i Egypten och Mellanöstern. Koncernen har över 18 års erfarenhet och erbjuder hotell, privata villor, lägenheter och fritidsanläggningar i attraktiva lägen. Orascom Development har anläggningar i tre städer, El Gouna, Taba Heights och The Cove.