Microsoft Sverige AB

Ovi Butik når 3 miljoner nedladdningar per dag

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 13:38 CET

Fler än 400 000 nya utvecklare har tillkommit de senaste 12 månaderna.
- 92 utvecklare har uppnått över 1 miljon nedladdningar
- Utvecklarverktyg för Qt har laddats ned 1,5 miljoner gånger

Nokia meddelar idag att Ovi Butik har nått 3 miljoner nedladdningar per dag. Ökningen av antalet nedladdningar beror på en ökad efterfrågan för Nokias applikationer, uppdateringar och förbättringar av Ovi Butik. Fler än 400 000 utvecklare har anslutit sig till Nokia de senaste 12 månaderna och 92 utvecklare har haft fler än 1 miljon nedladdningar av deras applikationer.

Nokias utvecklarverktyg för Qt har laddats ned 1,5 miljoner gånger i takt med att fler och fler utvecklare upptäcker möjligheterna med ökad hastighet och effektivitet för applikationsutveckling för smartphones såsom Nokia N8, Nokia C7 och Nokia C6-01 och Nokia E7 som lanserades nyligen.  Förra månaden meddelade Nokia en satsning på enhetlig applikationsutveckling kring Qt-ramverket för att förenkla skapande av applikationer för symbianbaserade mobiler och produkter som kommer att baseras på det nya operativsystemet MeeGo. Besök Forum.Nokia.com för att höra utvecklare berätta om Qt-ramverket.

Exempel på populärt och kreativt innehåll för nya symbian-smartphones på Ovi butik inkluderar:
•    Swype: Med en kontinuerlig rörelse med fingret eller en pekpenna gör Swypes teknologi det möjligt för användare att skriva in ord snabbare och enklare.
•    NHL Game Center Premium: Håll dig uppdaterad kring ditt favoritlag i NHL genom att lyssna på liveradio, kolla statistik och resultat eller genom att titta på höjdpunkter och sammanfattningar av matcher.
•   WhatsApp Messenger: En smartphoneapplikation för meddelanden som använder 3G eller WiFi för att koppla samman vänner och familj. Det går att byta från sms till WhatsApp för att skicka och ta emot meddelanden, bilder, ljudfiler och videomeddelanden gratis.

Sedan Nokia började leverera sina nya symbiansmartphones, med Nokia N8 först ut den 30 september, har de tre mest populära applikationerna globalt varit:
•    Q Torch - en applikation som förvandlar mobilen till en ficklampa. Applikationen är utvecklad av indiska CellApp Technology.
•    Angry Birds – ett framgångsrikt spel utvecklat av finska Rovio Mobile
•    Need for Speed Shift HD – det senaste spelet från det populära racingspelet av amerikanska Electronic Arts.
”Ovi Store har en stark utveckling som stöds av nya applikationer och spel från ett växande antal partner och fler än 250 000 nya konsumenter som registrerar sig på Ovi varje dag”, säger Christophe Joyau ansvarig för tjänster, Nokia Skandinavien.

”Antalet dagliga nedladdningar har ökat från ungefär 2 miljoner till 3 miljoner sedan september. Vi förväntar oss att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta eftersom vi bara börjat leverera våra nya symbian-smartphones”, säger Christophe vidare.

Mest populära applikationerna i Ovi Butik Sverige

9 Bounce Boing Battle
10 Guns And Glory

Om Ovi
Det internetbaserade Ovi består av Nokiatjänster. Fler än 200 000 personer registrerar sig varje dag till Ovi och gör 165 miljoner befintliga användare sällskap världen över. Ovi innefattar
•    en snabbt växande butik för innehåll såsom applikationer och spel
•    världens bästa kartor
•    miljoner musikspår
•    meddelandetjänster för att hålla kontakt med de människor som betyder mest
•    en tjänst för hälso-, utbildnings och lantbrukinformation som heter Ovi Life Tools och som är tillgänglig för avlägsna delar av Kina, Indien, Indonesien och Nigeria
•    Ovi Mail som är populärt bland personer som saknar tillgång till dator.
•    Nokia Money som är en kommersiell banktjänst som har skapats tillsammans med indiska Yes Bank.

Kontaktuppgifter talespersoner:
Christophe Joyau, ansvarig för tjänster, Nokia Skandinavien.
E-post: christophe.joyau@nokia.com

Oskar Södergren, Informationschef, Nokia Skandinavien
E-post: oskar.sodergren@nokia.com

Om Nokia
Nokia strävar efter att föra människor närmare varandra. Vi kombinerar avancerad teknologi med personanpassade tjänster som gör det möjligt för människor att vara nära det som betyder mest för dem. Varje dag kommunicerar mer än 1,3 miljarder människor med varandra med en mobiltelefon, smartphone eller mobil dator från Nokia. Nokia integrerar idag sina produkter med företagets innovativa tjänster genom Ovi (www.ovi.com). Det handlar om tjänster inom musik, kartor, applikationer, e-post med mera. Nokias NAVTEQ är en ledare när det gäller digitala kart- och navigationstjänster och Nokia Siemens Networks erbjuder utrustning, tjänster och lösningar för kommunikationsnätverk över hela världen.