Eurosport

Ovisst när älskade Wimbledon drar igång

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2017 08:46 CEST

Ingen Serena Williams på plats och Andy Murray halvskadad och ur form. Det är ovanligt ovissa tävlingar i Wimbledon som drar igång i Eurosport på måndag.

Rafael Nadal krossade allt och alla i Franska Öppna men grus är grus och nu är det som bekant gräs som gäller när Wimbledon startar under måndagen. Regerande mästare på herrsidan är Andy Murray och britten får ses som en av favoriterna även i år, trots en tung vår.

Roger Federers comeback till den absoluta världstoppen gör honom till huvudfavorit hos spelbolagen medan Novak Djokovic och redan nämnde Nadal självfallet också utmanar. Bland de lite lägre rankade kan hårdservande Milos Raonic och Marin Cilic bli tuffa samt tyska stjärnskottet Alexander Zverev.

På damsidan är det mer öppet nu när regerande mästarinnan Serena Williams avstår på grund av graviditet. Karolina Pliskova, Petra Kvitova, Garbine Muguruza, Venus Williams, Johanna Konta, Angelique Kerber och Jelena Ostapenko är bara några av de som siktar på att vinna.

Johanna Larsson fick en otroligt tuff lottning då 2011 och 2014:s mästare Petra Kvitova väntar i första omgången. Larsson blir den enda svenska singelspelaren i Wimbledon då såväl Elias Ymer som Rebecca Peterson försvann i kvalet.

I herrarnas dubbelturnering ställs helsvenska paret Johan Brunström och Andreas Siljeström mot serbiska duon Troicki/Zimonjic medan Robert Lindstedt i par med australiern Sam Groth möter argentinarna Duran/Molteni.

Johanna Larsson kommer att spela dubbel tilsammans med holländskan Kiki Bertens och det 14-seedade paret ställs i första omgången mot Bondarenko/Krunic.

Tennisen visas på Eurosport 1 och 2 samt på Eurosport Player där tittarna kan välja och vraka mellan olika banor och matcher via våra digitala extrakanaler. När det är dags för dam- och herrfinaler visas dessa dessutom i Kanal 5. Att Eurosport nu visar Wimbledon betyder att tennisälskarna kan se samtliga fyra Grand slams i våra kanaler.

Eurosport ingår i Discovery Networks Sweden som ägs av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK), världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 3 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier. Eurosport är sedan årsskiftet det nya Home of the Olympics, med rättigheterna att sända Olympiska spelen 2018, 2020, 2022 och 2024.

Kanalerna Eurosport 1, Eurosport 2 och Eurosportnews når över 236 miljoner tittare i 94 länder i Europa, Asien-Stillahavsområdet, Afrika och Mellanöstern.