Sigtuna Brygghus

Ozzy och blodpudding på Sigtuna Brygghus

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2012 09:05 CEST

Sigtuna Brygghus lanserar två riktiga öl på Systembolaget 1 september. Muskelbryggaren Mattias hyllar Ozzy Osbourne med en PRINCE of DARKNESS BLACK IPA. Preussiske Emil blickar mot Tyskland för att med DUNKEL LAGER skapa det perfekta ölet till nystekt blodpudding.

Mikrobryggeriet Sigtuna Brygghus utanför Stockholm är hem åt ölbryggarna Mattias Hammenlind och Emil Lindén. Mattias blev vida känd i ölkretsar när han 2010 bryggde Sveriges alkoholstarkaste öl någonsin på 18,5 procent. Stor stark på riktigt. Samtliga Mattias öl hör ihop med en låt eller en grupp där Motörhead, Einstürzende Neubauten och Ozzy finns med bland favoriterna.

– Att brygga en svart Pale Ale är ju en ren motsägelse i sig, säger Mattias Hammenlind. Jag ville dock skapa ett öl som smakar som en IPA fastän färgen är svart. Eftersom jag är helt insnöad på humle från Nya Zeeland har det blivit en fet dos av Pacific Gem och Nelson Sauvin som ger toner av tropisk frukt, svarta vinbär och tall. För att få färgen har jag använt rostat korn, svart malt samt - för första gången i Sigtunas historia - rostat vete.

PRINCE of DARKNESS BLACK IPA har en rejäl beska, bra friskhet men också en karamellsötma ifrån malten. Det finns både rostade toner samt nyanser av finsk industrilakrits. Ölet passar till allt ifrån skaldjur med asiatisk chilihetta till mögelostar och chokladtårta. Oavsett viket foder man väljer till ölen ska självklart Ozzy ljuda i högtalarna.

Det blir totalt 12 000 liter PRINCE of DARKNESS BLACK IPA med den delikata alkoholhalten 8 procent. Priset är 26,10 kronor med artikelnumret 1486-03 för en 33 cl flaska.

Den klassiskt europeiska bryggaren Emil Lindén är trött på humlehysterin och eftersträvar bättre ”hinkabilitet” och balans i sina öl - med en modern tvist. Från honom kommer därför en traditionell tysk DUNKEL LAGER gjort på humlet Mittlefrau Hallertau. DUNKEL LAGER är det första ölet från Sigtuna enbart bryggd på klassiska Münchener som basmalt. När Emil brygger är han ointresserad av musik och lyssnar hellre till ljudet från bryggverkets pumpar.

– Med DUNKEL LAGER har jag fått fram ett grymt mikrobryggt öl för under 15 kronor. Det måste räknas till ett fynd på ölhyllorna, säger Emil Lindén. DUNKEL LAGER är en protest mot den vulgära amerikanismen och ska kunna avnjutas av alla. Varken priset eller smaken ska därför avskräcka köpare utan få fler att upptäcka mikrobryggt öl.

Färgen på DUNKEL LAGER är mörkt rubinröd. Både doften och smaken är maltig och brödig. Det finns en chokladighet och en viss maltig restsötma. DUNKEL LAGER är det ultima ölet att förgylla en blodpudding eller allmänt höstlövsmurket foder som vilt- och svampsoppa.

DUNKEL LAGER bryggs i 40 000 liter och släpps på 33cl flaskor till priset av 14:90. Ölet kommer att finnas på alla Systembolag med artikelnumret 1478-03.

För mer information kontakta:
Mattias Hammenlind, Bryggmästare Sigtuna Bryggeri
Mobil: 0761-611560
Mail: mattias.h@sigtunabrygghus.se

Om Sigtuna Brygghus:
Sigtuna Brygghus grundades 2005 av ett antal ölentusiaster. Verksamheten tog fart på allvar när Mattias Hammenlind anställdes som bryggmästare 2009 och tillsammans med bryggaren Emil Lindén. Bryggeriet som har byggts ut i etapper har under de senaste två åren berikats med en ny buteljeringsanläggning, ett nytt bryggverk samt ett antal nya jäs- och lagertankar.

Produkterna säljs till Systembolaget och till restauranger. De produkter som ännu inte finns i Systembolagets ordinarie sortimentet finns i beställningssortimentet och som ”lokalproducerade artiklar” på Systembolaget i Sigtuna, Märsta och Upplands Väsby. Dessa kan även beställas till valfri Systembolagsbutik utan kollikrav.

www.sigtunabrygghus.se