Svenska Fotbollförbundet

P16/87: Sverige femma i Nordisk Pojk

Pressmeddelande   •  Aug 03, 2003 19:18 CEST

Seger i placeringsmatchen mot England med 3-1 gav Sverige en femteplats i Nordisk Pojkturnering 2003.
- Vi har blivit bättre för var match vi spelat, summerar förbundskapten Roland Larsson.

Matchen startade i högt tempo, och Sverige gav genast de engelska backarna stora bekymmer. Utdelningen kom i form av 1-0 genom Daniel Larsson och 2-0 av Johannes Grahn. England skapade också en hel del möjligheter och reducerade precis före halvtid med ett slumpartat mål - en rejäl felträff ställde Niclas Jepsson i det svenska målet helt chanslös.

- Det målet hade de ändå tjänat ihop till, 2-1 var helt rättvist i paus. I andra halvlek satsade England förstås ännu mer framåt, men vi sliter bra och håller dom ifrån oss. Försvaret var mycket bra, och stod emot halvleken igenom. Framåt är jag mycket nöjd framförallt med spelet i djupled. Vi har snabba, kvicka spelare som skapar mycker målchanser genom sin rörelse, säger förbundskapten Roland Larsson.

3-1 till Sverige satte Daniel Sliper på en hörna, föga överraskande då hörnorna varit ett starkt vapen för Sverige genom hela turneringen.

Nordisk Pojkturnering vanns nu av Danmark, som slog Skottland med 1-0 i finalen i Briskeby, medan Sverige slutade femma.

- Även om vi inte vann turneringen, så är vi mycket nöjda med att ha slagit England, säger Roland Larsson.
- Det är små marginaler i en sån här turnering. Hade vi gjort två mål på alla de chanser vi hade i matchen mot Finland, så hade vi spelat final i dag istället för om femteplatsen. Nu blev det kanske ingen riktig succé, men det hade jag inte heller väntat mig när vi åkte hit. Med åtta helt nya spelare i truppen och en ny backlinje i första matchen, så visste vi att vi skulle behöva lite tid. Så blev det också, vi har spelat ihop oss och blivit bättre för varje match. De nya spelarna har gjort bra ifrån sig, och många har tagit ett steg framåt och visat utveckling. Vi har bara förlorat en match, och gjort mycket bra insatser mot både Skottland och England - så vi kan ändå känna oss rätt nöjda med veckan.

3 augusti 2003
Nordisk Pojkturnering, Briskeby
England-Sverige 1-3 (1-2)
0-1 Daniel Larsson (16), 0-2 Johannes Grahn (36), 1-2 Danny Guthrie (40), 1-3 Daniel Sliper (70)
Sverige: Niclas Jeppson - Isak Dahlin, Robin Jonsson, Erik Tengroth, Anders Selander (Andreas Wihlborg 71) - Daniel Larsson, Daniel Sliper, Daniel Eres (Niklas Ljungman 41), Belel Ghemri (Jimmy Nunez 55) - Johannes Grahn (Rickard Winberg 62), Patrik Vieweg (Marcus Falk-Olander 80).