Promosalons Sverige AB

På agendan: SIAL PARIS närmar sig med stormsteg! Mötet som inspirerar global näring

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2018 10:38 CEST

På agendan: SIAL PARIS närmar sig med stormsteg! Mötet som inspirerar global näring

Över ett halvt sekel sedan... Den internationella matmässan SIAL syftade till att bli världens största nätverk av matmässor. En vågad satsning... men en lyckad sådan som framgår av den förväntade succén av nästa utgåva av SIAL Paris, som hålls 21-25 oktober 2018 på Paris Nord Villepinte. Denna omistliga biennal har blivit den viktigaste platsen för inspiration och möten för hela livsmedelsindustrin... eftersom det är där dagens mat syns och där morgondagens mat uppfinns.

Paris 2018 är världens mathuvudstad. Ett avgörande tillfälle när hela den globala livsmedelsindustrin träffas i Paris den 21–25 oktober för att dela med sig av dagens och morgondagens lösningar och därmed tillsammans möta de närmaste 30 årens matutmaningar.

”Livsmedelssektorn kommer att ha blicken vänd mot Paris i oktober 2018”, säger Nicolas Trentesaux, chef för SIAL-nätverket. ”Vi får inte glömma att jordbrukets livsmedelsindustri är en av de mest dynamiska industrier i majoriteten av G20-länderna! Att besöka SIAL Paris är att upptäcka tillväxtmöjligheter och nya trender; det är att dra nytta av en utmärkt språngbräda för att uppnå de ambitiösa målen hos aktörerna inom livsmedelsindustrin. SIAL Paris är en unik inspirationsplattform som gör det möjligt att testa nya marknader, lansera nya produkter och träffa branschens främsta aktörer för att diskutera framtida utmaningar. Och det är även ett veritabelt laboratorium: FoU-avdelningar från hela världen slutför sina innovationer för att kunna testa dem i mässans gångar. Mer än 2500 innovationer kommer att presenteras under en global förhandsvisning på SIAL Innovation för att inspirera livsmedelsindustrin ännu mer.”

SIAL Paris 2018, en ögonblicksbild av M-9 innan den öppnas

Nästan 90% av utställningsområdet har redan bokats.

Över 80 länder har redan bekräftat sin närvaro.Under dessa fem mest inspirerande dagar någonsin kommer utställare att ha möjlighet att presentera sina produkter till över 160 000 branschbesökare från hela världen. Branschbesökare kommer att kunna utforska mässan med inträdesnycklar för olika sektorer eller för olika regioner, beroende på deras preferenser, förväntningar och behov. Ett erbjudande som endast SIAL Paris kan erbjuda sin publik, oavsett typ av publik!

SIAL Paris: Mötesplatsen för stora grupper såsom nystartade företag för att marknadsföra morgondagens mat!

Initiativet som lanserades 2016 har varit en riktig framgång, vilket utan tvekan kommer att bekräftas under 2018, eftersom den internationella matmässan kommer att fortsätta i sin roll som viktig språngbräda för att främja nya sektorer genom att ge dem dedikerade utrymmen. SIAL Paris föreslår sålunda en ny ”alternativ mat”-sektor som samlar produkter som är ekologiska, ”Fri från”, miljövänliga, hållbara, halvfabrikat... inklusive ett utrymme för rundabordssamtal och konferenser med guidade besök.

Två ”bra idéer” är tillbaka under 2018. Dryckerna, som återigen kommer att framhävas. Och eftersom SIAL Paris är ett stort skyltfönster för franska jordbrukets livsmedel kommer ”Made in France” produkter att samlas och framhävas under samma banderoll! Och det är inte allt: området ”utrustning och tjänster” är tillbaka för att småföretag och små och medelstora företag ska kunna presentera sin teknik och utrustning!'

Slutligen, eftersom SIAL-varumärket måste ge en klar vision för branschens framtid, kommer 2018-utgåvan att vara värd för en ny organisation ägnad åt den framtida ”Future Lab”. Den kommer att samla europeiska nystartade företag, globala studier och experimenterande utrymmen. Många fina inspirationer för vår branschs framtid!

SIAL Paris: en inspirationskälla för kockar... sponsrad av Yannick Alléno!

Under 2018 kommer det moderna köket att stå i rampljuset på mässan, förkroppsligat av Yannick Alléno, sponsor av denna utgåva. Yannick Alléno, entusiastisk och inspirerande, och tillhörande en mycket sluten krets av de största mästarna av världens mat, ägnar sitt liv åt sin passion och främjar det franska köket som är både starkt, rikt på arv och ambitiöst i sina skapelser. Nyfiken och krävande leker han med etablerade gränser och lägger grunden till ett nytt och synnerligen autentiskt kök: Det moderna köket.

Som sponsor deltar Yannick Alléno i juryn för SIAL Innovation Awards. Han kommer att utforma ett ”catering” spår och välja ut produkter presenterade av utställarna som ska samlas i en korg som bär hans namn. Kocken kommer också att synas på SIAL TV på mässans invigningsdag, den 21 oktober.

Företag som söker nya marknader, exportkunder, andra omsättningskällor (mer än 6 månaders högre försäljning rapporterad av utställare på SIAL Paris 2016) eller nya leverantörer, bör inte missa den största matupplevelsen från 21 till 25 oktober 2018.

Promosalons står för marknadsföringen av de stora internationella fackmässorna i Frankrike med målet att öka antalet internationella utställare och besökare.

Promosalons huvudkontor ligger i Paris, med 55 lokala kontor som täcker 120 länder världen över. 82 av de stora internationella franska fackmässorna är medlemmar i Promosalons och alla branscher är representerade, allt ifrån lantbruk och livsmedel, miljö, byggnation till mode, design och optik, hotell och restaurang m.fl.