Websolution AB

På begäran: En introduktion till den globala och sociala Internetsajten Facebook

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 11:55 CET

Allt fler företag vill använda sociala medier i sin verksamhet. På flera företags begäran anordnar Websolution i februari en introduktionskurs i den välanvända sajten, Facebook.

Som företag finns det mycket att hämta genom en smart, aktiv och genomtänkt närvaro på Internet. Idag räcker det inte för företag att endast ha en hemsida, den behöver oftast kompletteras med andra ingredienser, ingredienser som exempelvis tillåter att företagets kunder/publik kan kommunicera och återkoppla med synpunkter och feedback, helt öppet.

Genom traditionella bloggar, Twitter, diskussionsforum och andra sociala webblösningar likt Facebook och Wikipedia formas båda sanna och osanna bilder av dagens företag. Genom att vara där och delta i den sociala världen online så har också varje företag möjligheten att påverka och forma.

Hälften av alla svenskar är med i sociala nätverk
Då allt fler av oss ansluter olika nätverk online är det nödvändigt för företag att finnas där deras kunder befinner sig. Att ett företag finns på exempelvis Facebook ger dess kunder en unik möjlighet att interagera med företaget. Det finns flera olika sätt för ett företag att använda sociala medier, en väl genomtänkt strategi bör dock finnas innan steget tas fullt ut.

Många testar men saknar grundläggande kunskap
Många företag, speciellt mindre, finns redan i den digitala sociala världen på ett eller annat sätt. Företagaren, som privatperson, finns ofta med på exempelvis Facebook och gränsen mellan företagaren och privatpersonen blir svår att hålla isär. Ofta blandas dessa ihop.
Genom att skapa en tydlig profil för sitt företag blir det tydligare och lättare för alla att hålla i sär personen och företaget.

Utöver att det är roligt att få personer att ”Gilla” ens företag så är det inte alla som vet vad de skall ha Facebook och andra sociala medier till. Vad är syftet och hur mycket tid, resurser och pengar får det ta i anspråk? Kursen lyfter bland annat upp dessa frågor samt förklarar några av de vanligaste funktionerna.

Kurs på begäran vid företagsfrukost

Vid den sedvanliga fredagsfrukosten på Stadshotellet den 26/11 bad flera företag Websolution att arrangera en Introduktionskurs i Facebook.

1 februari, 2011

Kursen genomförs den 1 februari, 2011, mellan klockan 18:30 och 22:00. Den riktar sig till de företagare som önskar veta lite mer om tjänsten Facebook och hur de kan använda den. Viktiga delar som syfte, mål, etikett etc. kommer behandlas, liksom vanliga Facebookfunktioner som "Vänner", "Evenemang", "Dela", "Meddelanden" etc. ...

Websolution AB är en välrenomerad webbyrå på Skaraslätten. Verksamheten är inriktad på Webbutveckling, Rådgivning och Utbildning. Samtliga verksamhetsområden utgår från ett företags- och Internetperspektiv.

Kunderna finns runt om i landet, dock är merparten av dem i Västra Götaland, med fokus i gamla Skaraborg. Kommuner, landsting, regioner och företag ingår i kundportföljen.