Trädgårdsdagarna

Lena Hamberger, projektledare Trädgårdsdagarna
Mobiltelefon: 070-757 51 65
E-post: lena@tradgardsdagarna.se

På fredag kl. 11.00 startar årets upplaga av Trädgårdsdagarna i Kungsträdgården, mitt i Stockholms City.

Det är andra året som Trädgårdsdagarna genomförs. Lena Hamberger är projektledare för Trädgårdsdagarna.

– Det här har redan blivit ett årligen återkommande arrangemang. Vi är Sveriges närmaste trädgårdsmässa, mitt i centrala Stockholm. Du behöver inte ha bil för att besöka oss och det kostar inget att komma hit – så vem som helst kan titta förbi, ställa frågor, handla eller bara låta sig inspireras.

Första gången Kungsträdgården låter tala om sig i historieböckerna är på 1400-talet då den svenske kungen Eric av Pommern lät anlägga sin köksträdgård här. Sedan dess
har parken skiftat i utseende och användning, men nu är det alltså trädgård som är aktuellt igen.

– Ja, på ett sätt känns det som vi knyter ihop säcken för Kungsträdgården nu när vi etablerat Trädgårdsdagarna som ett årligen återkommande evenemang här, säger Lena Hamberger.

Trädgårdsdagarna har många intressanta utställare och medverkande. Bl a sker en världspremiär för en helt ny grilltändare under Trädgårdsdagarna, Bosse Rappne från
Slottsträdgården Ulriksdal gästar Trädgårdsdagarna och man kan bl a vinna en personlig balkongstyling av Bosse på söndag den 23:e.

– Vi har också Sveriges grill- och bbq-kock nr 1, Jonas Borssén, på plats under tre dagar för en riktigt lärorik grill- och barbequeskola nu när grillarna börjar plockas fram. Den som vill slå sina grannar och vänner med häpnad och bli kvarterets grillkung eller grilldrottning skall absolut komma till Trädgårdsdagarna och prata med Jonas, säger Lena Hamberger.

Under Trädgårdsdagarna firas också traditionsenligt Körsbärsblommans dag, med massor av aktiviteter och uppträdanden på lördag.

Trädgårdsdagarna pågår fredag den 21 april till söndag den 23 april och är gratis att besöka.

Trädgårdsdagarna öppnar på fredagen kl. 11.00 och stänger på söndag kl. 17.00.

Trädgårdsdagarna arrangeras av Utsikt Event Marketing AB och Kungsträdgården Park och Evenemang AB.