Kultur i Väst

På jakt efter nya (och äldre) relationer

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 14:58 CET

Musik i Väst Expo 2010 är ett relationsdrama i två dagar. På Trädgår'n i Göteborg 23-24 februari visar vi vårt utbud för kommande säsong. På scen finns artister som bloggaren, musikern och mångsysslaren Navid Modiri med sitt nya projekt för ungdomar, Grunden Band som nominerades i Musikhjälpen och danska blåsarkvintetten Carion som koreograferar sina konserter. Dessutom i vårt utbud; sångerskan/pianisten Pernilla Andersson och den älskade författaren Elsie Johansson. Allt för att alla ska hitta någon. Eller något!

Musik i Väst samarbetar med artister från hela världen för att kunna erbjuda ett varierat utbud till alla musik- och kultursugna i vårt län. Nytt för i år är att vi satsar stort på unga arrangörer (13-15 år) som får halva priset på många av våra produktioner. Arrangörskonsulent Karin Stammarnäs har några heta tips:
Baskery, tre systrar som levererar killbilly och banjopunk från Stockholm och USA för alla som har ett fint förhållande till countrymusik.
- Det tredje rummet, Navid Modiris nya projekt och en hybridföreställning där frågor om relationer, identitet och fördomar står i fokus. (Bild: Peter Lloyd)
- Pernilla Andersson, singer/songwriter, pianist och skivbolagsägare (dessutom gift med Dregen och passionerad sportfiskare) som är överallt just nu.
- The Juliet Letters, Sjöströmska kvartetten tolkar Elvis Costellos sångsamling om kärlekens alla irrvägar.

Dessutom tror Karin Stammarnäs mycket på:
- En resa med dikten, där Elsie Johansson, en av Sveriges mest uppskattade författare delar med sig av livets vemod och omvälvande händelser som påverkat henne.
- Grunden Band som slog igenom i Musikhjälpen och som nu ska ut och spela på skolor med budskapet att du duger fint som du är.
- Ett samarbete med Högskolan för scen och musik i Göteborg där studenterna ska ut och lära sig att ta publiken på rätt sätt, och vad kan vara svårare (och roligare!) än att spela för barn och unga?

Om Musik i Väst Expo
Musik i Väst värnar om sina relationer, alldeles särskilt i bistra ekonomiska tider när kulturpengen är hotad i många kommuner. Oavsett ekonomiska (eller vädermässiga) tider, skapar och utvecklar vi relationerna med de 49 kommunerna i Västra Götaland. På Musik i Väst Expo 2010 på Trädgårn i Göteborg möts konsertarrangörer i Västra Götaland, kultursekreterare, skolledare, elever och många, många fler. Alla letar efter den ultimata konserten för just sin hemmapublik. Sammanlagt blir vi ca 300 personer! Många kommer till oss varje år, andra är nya som konsertarrangörer. Alla som kan och vill arrangera konserter är välkomna att ta del av vårt artistutbud och all vår samlade erfarenhet.

Musik i Väst Expo arrangeras varje år. I år finns vi på restaurang Trädgår´n i Göteborg 23-24 februari.

Musik i Väst är en del av Kultur i väst, Västra Götalandsregionen.

kontakta Karin Stammarnäs arrangörskonsulent på Musik i Väst
Malin Oest, tf enhetschef och marknadschef på Musik i Väst

___________________________

Musik i Väst
SE 400 10 GÖTEBORG

Huvudkontor: Vallgatan 38
tel: 031 10 21 00 fax: 031 10 21 01
e-post: info@miv.se

Musik i Väst är en del av Kultur i väst, Västra Götalandsregionen.

KULTUR I VÄST
Musik i Väst är nu en del av Kultur i Väst, Västra Götalandsregionens snabbfotade utespelare för kulturutveckling. Det innebär att vi är en del av en större resurs för dig som gör verklighet av alla kulturvisioner, för dig som gör skillnad för publiken, eleverna, seniorerna och hobbymusikanterna. Tillsammans kan vi som kulturens actionhjältar lyfta tunga projekt, se igenom betongmurar i vår väg och göra stordåd lite så där i allmänhet. Det behövs nu mer än någonsin.