Stiftelsen Konstperspektiv

På lördag invigs Konstens Vecka! En riksomfattande konsthändelse som äger rum Vecka 40 varje år

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 10:01 CEST

Mitt i Konstens Vecka ligger Östersund.

Östersunds konstliv har knappast varit vitalare än vad det är idag. Etableringen av Färgfabriken Norr är bara det senaste tillskottet till ett redan rikt och varierat konstliv mitt i Sverige. Det är därför naturligt att invigningen av Konstens Vecka 2008 sker i Östersund lördagen den 27 september och då av landshövdingen Britt Bohlin.

Konstens Vecka är en riksomfattande konsthändelse som äger rum Vecka 40 varje år. Bakom Konstens Vecka står riksförbundet Sveriges Konstföreningar. Invigningen arrangeras i år av distriktsstyrelsen Jämtland-Härjedalen och länets18 konstföreningar under ledning av distriktsordförande Anders Rasmusson. Programmet ärliksom förra året välfyllt och innehåller runt 40 olika punkter med utställningar, tävlingar och uppträdanden inte minst i de lokala konstföreningarnas regi. Östersunds butiksägare har under Konstens Vecka upplåtit sina skyltfönster till konstnärer, vilket kommer att förvandla hela gågatan i centrala stan till en enda stor konstutställning. Även på andra ställen i Sverige kommer liknande skyltkonstutställningar att arrangeras under Konstens Vecka.

Invigningen i Östersund blir startskottet för en hel vecka fylld med spännande konstupplevelser arrangerade av konstföreningar runt om i Sverige. För mer information om lokala arrangemang se lokalpress eller Konstens Veckas hemsida: www.konstensvecka.se

Presskontakter:
Mathias Jansson, informatör, Sveriges Konstföreningar, mathias@sverigeskonstforeningar.nu, 040-36 26 68
Anders Rasmusson, distriktsordförande Jämtland-Härjedalen, a.rasmusson@telia.com, 063-12 22 59 alt. 070-23 66234.

Historik och bakgrundsfakta

Konstens Vecka arrangerades för första gången 1985 i Sverige. Som förlaga användes man den internationella konstveckan som hade startat några år tidigare av UNESCO-organisationen IAA (International Association of Art). Man ville med den internationella konstveckan rikta uppmärksamheten på bildkonsten runt om i världen med även hjälpa konstnärer som levde i te x totalitära stater och ge dem en möjlighet att visa upp sin konst i olika sammanhang.

Konstens Vecka upphörde officiell i slutet av 90-talet, men har levt kvar runt om i landet ute bland konstföreningarna som har fortsatt att arrangera olika konstevenemang under vecka 40.

Under 2006 tog Sveriges Konstföreningar därför initiativet att återuppväcka Konstens Vecka. Invigningen 2006 skedde i Kungsbacka. Under 2007 lanserades Konstens Vecka på bred front med egen affisch och hemsida. Invigningen ägde rum i Östersund.

SVERIGES KONSTFÖRENINGAR

Box 600 65, 216 10 Malmö

Besöksadress: Tegnergatan 60a i Limhamn

Tel: 040-36 26 60, Fax: 040-16 26 07