Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation

På lördag koras nästa Svenska Mästare!

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2012 14:00 CEST

I helgen samlas över 250 ekonomstudenter från hela Sverige för att delta på en konferens och tävla i Svenska Mästerskapen i Ekonomi 2012. I tävlingen deltar19 lag om tre personer från olika lärosäten för att göra upp om titeln som Svenska Mästare i Ekonomi och 30 000 kronor.

Svenska Mästerskapen i Ekonomi 2012
Svenska Mästerskapen i Ekonomi är en lagtävling och konferens för högskole- och universitetsstudenter som lockar Sveriges främsta och mest engagerade ekonomer. Tävlingen är instiftad av Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation (S.E.R.O.) och tävlingsfrågorna berör ekonomiämnets samtliga delat samt aktuella ekonomiska händelser. I samband med tävlingen hålls en konferens för engagerade och drivna ekonomer som syftar till att främja karriär och kunskap. Konferensen erbjuder bland annat casetävlingar, företagsbesök och föreläsningar. Extra speciellt för i år är att SM i Ekonomi firar 25-års jubileum vilket betyder att evenemanget ska nå nya höjder.

Samlar Sveriges ekonomelit
SM i Ekonomi är ett evenemang som lockar över 250 ekonomstudenter från hela landet.  I år är det 19 lag från olika lärosäten i Sverige som ska slåss om titeln Svenska Mästare i Ekonomi 2012 och 30 000 kronor. De studenter som inte är med och tävlar går på en konferens som bland annat erbjuder företagsbesök, föreläsningar och caseövningar. Föreläsarna som kommer till Kalmar är scoutledaren och ekonomstudenten Martin Björgell, styrelseledamoten Jesko von Koeningsegg, senior konsulten Rachel Thölix och det nya tillskottet Johannes Hansen vars signum är ”världen är full av möjligheter”, han inspirerar allt från stora företagsledare till elitidrottare. De kommer alla att bidra till inspirerande, utmanande och rörande föreläsningar som på något sätt har med konferensens tema ”Sverige som varumärke” att göra. Studenterna som kommer under SM i Ekonomi är inte enbart de mest drivna och engagerade studenterna ute på skolorna, utan även de absolut bästa. De ska samlas i Kalmar den 10-13 maj för att dels tävla och gå på konferens men även för att nätverka med likasinnade och på så vis skapa en grund till framtida karriär.

För mer information, besök www.smiekonomi.com eller kontakta:

Malin Ingman Wettler
Projektledare
malin@smiekonomi.com

Sofie Mared
Projektledare
sofie@smiekonomi.com

Karin Renström
Ordförande, Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation (S.E.R.O.)
ordf@sero.nu

Sveriges Ekonomföreningars riksorganisation (S.E.R.O.) är sedan 1975 en paraplyorganisation för ekonomföreningar och -kårer. Vårt mål är att öka de svenska ekonomstudenternas konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Vi ska vara en resurs för våra medlemmar samt på ett nationellt plan driva utbildningspolitiska frågor gentemot beslutsfattare.