TelecomCity, Karlskrona

På onsdag är det återigen dags för Telekom-branschens årliga träff kring mobila tjänster.

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2010 11:51 CEST

På onsdag och torsdag – den 22-23 september – har det återigen blivit dags för Telekom-branschens ledande aktörer att samlas på Catwalk 10 i Karlskrona tillsammans med sina kunder för att nätverka och diskutera utvecklingsmöjligheter och utmaningar inom affärsområdet mobila tjänster.

Affärseventet som arrangeras av IT- och telekomklustret TelecomCity har på sex år utvecklats från att vara en mötesplats för klustrets medlemmar och deras kunder till att bli ett internationellt affärsevent som samlar ledande aktörer från branschens alla områden. – I år finns bland andra Microsoft, Logica, Telenor, Ericsson, Intel och Avalon Innovation - Googles svenska Enterprise Partner - representerade. Huvudpunkterna i årets program är Technology trends, Social and Business Trends, m-Health & m-Sustainability, Banking/Payment/Identity, The mobile Ecosystem – OS, Devices, Platforms, Business benfits of application development och The success story behind Spotify.

Parallellt med årets Catwalk-event arrangeras också en utvecklarkonferens med fokus på mer tekniska frågeställningar kopplat till mobila tjänster och applikationsutveckling – TelecomCity Developers Conference 2010. Läs mer om DevCon10 på http://www.telecomcity.org/hem/devcon10.aspx

En av de viktigaste tankarna kring Catwalk-eventen är att det ska finnas många möjligheter till aktivt deltagande för besökarna. De som presenteras som talare är också deltagare och alla deltagare har möjlighet att anmäla sig till bland annat utställning, showroom och affärsmöten. Det finns också programpunkter där innehållet helt styrs av det som deltagarna själva kommer fram till att de vill diskutera. En stående programpunkt som uppskattas mycket är ”Customer Jam” där deltagande kunder får huvudrollen och berättar hur de använder sig av mobila lösningar i sina verksamheter. Se fullständigt program samt lista över deltagare och talare på www.catwalk10.se.

Vi livesänder från eventet
I år kommer ett antal av eventets presentationer att livesändas i realtid via Bambuser. Det är möjligt att titta på dessa presentationer samt kommentera och ställa frågor direkt till föreläsaren på eventets hemsida  www.catwalk10.se.

Mer information:
Richard Lidén, Projektchef TelecomCity
richard.liden@telecomcity.org
0455-30 30 45

TelecomCity, som finns i Karlskronaregionen är vad man i branschen kallar en ”hot spot” inom telekombranschen. Sedan mitten av nittio-talet har företagen i TelecomCity arbetat med mobila lösningar, telekommunikation och trådlösa tjänster. Det är här som IT och Telecom har blivit en internationell industri, som består av ett 50-tal branschledande företag som tillsammans har ca 5000 anställda. Här grundades Europolitan, en av de första och sedermera största mobiloperatörerna, som var med och utvecklade den svenska mobilmarknaden. Idag finns, bland många andra, Ericsson och Telenor med i gruppen, liksom en mängd innovativa produktbolag. Dessa bolag och andra gör att vi i regionen och i TelecomCity har hela telecomindustrin på plats. I nätverket ingår också Karlskrona kommun samt Blekinge Tekniska Högskola med fokus på hållbarhet och tillämpade IT.