Birra Mex AB

På Systembolaget 1 okt - Henninger Premium Lager

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 15:19 CEST

Fredagen den 1 oktober har Birra Mex AB nöjet att presentera Henninger Premium Lager i Systembolagets ordinarie sortiment. Henninger Bräu AG är en klassisk tysk ölproducent från Frankfurt och deras Premium Lager är ett opastöriserat elegant och friskt öl av export kvalitet. Henninger Premium Lager kommer att finnas i de flesta Systembolagsbutiker.

Art.nr: 1293
Alkoholhalt: 4,8%
Volym: 33 cl burk
Producent: Henninger Bräu AG
Land: Tyskland
Serveringstemperatur: 6-8˚C

Passar:
som sällskapsdryck och till husmanskost. Rätter med sälta, t ex grillat fläskkött, rökta charkuterier och elegantare rätter som exempelvis wallenbergare. Prova även till pizza med salami och oliver.

Smakbeskrivning:
frisk, brödig och balanserat aromatisk smak. Med medelstor, elegant efterbeska. Brödig doft med tydliga inslag av malt, humle och örter. Opastöriserad.

Om producenten: Henninger grundades 1869 i Frankfurt av adelssläkten Henninger från västra Bayern som vid den tiden ägde ett antal bryggerier i regionen. Idag ägs bryggeriet av Radeberger Gruppe och är Frankfurts stora internationella ölvarumärke. Henninger exporteras till drygt 40 länder. Den som besökt Frankfurt har inte undgått ”Henninger Tower” som är ett landmärke för staden. År 1951 var Henninger ett av de första bryggerierna i Europa att producera öl på burk.

För mer information vänligen kontakta Birra Mex:

Patrik Grahn
Produktchef öl & sprit