Utrikespolitiska föreningen

Pål Levin gästar Uppsala och talar om relationen mellan Europa, Turkiet och Islam

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 09:45 CET

Pressmeddelande 2011-11-29

Torsdagen den 1a december gästar Pål Levin Utrikespolitiska föreningen i Uppsala. Föredraget Images of Turkey and Islam: Europe's Identity Crisis and Its Consequences kommer att beröra hans bok Turkey and the European Union: Christian and Secular Images of Islam. Pål Levin har en PhD i internationella relationer och är expert på just relationen mellan Europa och Turkiet respektive islam. Föredraget hålls på engelska och ingen tolk kommer att närvara.

Föredraget hålls i Sal IX i Universitetshuset, Biskopsgatan 3 Uppsala. Det börjar klockan 19.15. Alla UF-medlemmar kommer in gratis. Om du inte är UF-medlem kan medlemsskap tecknas i anslutning till föredraget. Det kostar 100 kr, är giltigt i två terminer och innefattar även en prenumeration av vår tidning Uttryck. Vill du bara lyssna på detta föredrag är inträdet 30 kr för enstaka föredrag. Om du är journalist, kontakta informationsavdelningen senast innan lunch samma dag för gratis inträde och mer information.

Pål Levin har en PhD i internationella relationer från University of Southern California. Han undervisar idag kurser i internationella relationer vid Stockholms Universitet. Hans expertisområde idag är inom frågor gällande nationalism och kollektiv identitet. Mycket av hans forskningsarbete har centrerats runt relationen mellan islam och västvärlden. Utrikespolitiska föreningen i Uppsala är därför väldigt stolta över att kunna presentera Pål Levin som torsdagens föreläsare.

In English:

Is Turkey often portrayed by Europeans as “others” against which the European “self” is contrasted? Pål Levin, PhD in international relations and expert on Turkey as well as Europe’s relation to Islam is of that opinion. In his book “Turkey and the European Union: Christian and Secular Images of Islam”, he analyses the religious and secular views of Turkey that are common in Europe. On Thursday December 1, Pål Levin will be enlightening UF Uppsala on the topic of "Images of Turkey and Islam: Europe's Identity Crisis and Its Consequences".

The lecture starts at 7.15 PM. Admission costs 30 kr. Members of UF get in for free. A UF membership can be paid in connection to the lecture. It costs 100 kr, includes a subscription to our magazine Uttryck and is valid for two semesters.

Vi berättar gärna mer om detta och andra kommande föredrag:

Informationsavdelningen:

Maila                                   info@ufuppsala.se eller pr@ufuppsala.se

Ring:

Marknadskommunikatör Emil Olsenmyr:                      073 094 11 11

Informationsansvarig Mats Molin:                                 070 560 39 63

Informationsansvarig Rebecka Riismark:                      070 910 06 81

Eller läs mer på vår hemsida www.ufuppsala.se

Utrikespolitiska föreningen
Utrikespolitiska föreningen i Uppsala arbetar sedan grundandet 1948 för att upprätthålla bevakning av, och väcka debatt kring, utrikespolitiska och internationella frågor. Detta gör vi främst genom att anordna föredrag två gånger per vecka under terminerna. Bland tidigare föreläsare kan nämnas Kofi Annan, Boutros Boutros-Ghali, Ban Ki-moon, Anna Lindh, Hans Blix, Fredrik Reinfeldt och Göran Persson.

www.ufuppsala.se