Svensk Fisk

Påminnelse: Inbjudan KLARA, FÄRDIGA, FISK!

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2006 12:55 CET

Välkommen till seminarium... och snabbmatstävling i fisk

Vi samlar snabbmatskedjorna, fiskbranschen, detaljhandeln och livsmedelsindustrin till ett seminarium på mässan Det Goda Köket på Stockholmsmässan. I seminariet lyfter vi fram fisken som snabb, nyttig och lättillgänglig mat för alla. Aktuella undersökningar presenteras av svenska experter och forskare och vi får även besök av den internationella trend- spanaren Anneke Ammerlaan. Direkt efter seminariet startar snabbmatstävlingen på stora scenen. Sex företag tävlar om vem som lagar den bästa snabbmaten på fisk. Klockan 12.15 får vi smaka på de tävlande bidragen och klocka n 12.30 koras vinnaren.

Datum: Fredagen den 10 november 2006

Tid: kl. 09.15-11.00 Seminariet äger rum i angränsande lokal till tävlingen. Seminariebesökarna bjuds på inträdet till mässan. Biljett erhålls vid entrén.

Tid: kl. 11.15-12.30 Snabbmatstävlingen på stora scenen.

Plats: Det Goda Köket, Stockholmsmässan, Älvsjö.

Anmälan till seminariet: Senast den 8 november till: info@svenskfisk.se Tel 031-85 00 54 eller fax 031- 85 00 64

PROGRAM SEMINARIUM:

Moderator: Anna Sjögren, kostekonom

09.15 Samling med kaffe och sillsmörgås

09.30 Klara, Färdiga, Fisk! Christina Stenberg, VD Svensk Fisk, hälsar välkommen och presenterar en ny undersökning om konsumenternas attityder till fisk som snabbmat.

09.45 Visst ska vi äta mer fisk, men räcker fisken i havet? Stabschef Maria Hellsten, Fiskeriverket, Göteborg

10.00 Blir man frisk av att äta fisk oftare? Aktuellt forskningsprojekt på Volvo. Doktorand Helen Lindqvist, Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg

10.20 Trends among consumers and fish as fast food. Anneke Ammerlaan, internationell trendspanare med maten i fokus, Holland

10.50 Fish Star; om konsten att lansera ny snabbmat till många Ett aktuellt exempel. Affärsutvecklingschef Manfred Blomström, Sibylla, Atria Concept AB

11.00 Avslutning

Christina Stenberg

PROGRAM STORA SCENEN

Snabbmatstävlingen: Klara, Färdiga Fisk!

11.15 Start snabbmatstävling Sex finalister gör upp om titeln som 2006 års snabbmatsvinnare i fisk.

12.15 Smaka på bidragen! Seminariedeltagarna och övriga besökare får smaka på de tävlandes bidrag.

12.30 Vinnaren koras

Juryn: Gert Klötzke, kock och professor,
Umeå Universitet - juryns ordförande.
Karin Ahlborg, journalist Aftonbladet
Thomas Ahlström, direktör Fiskebäck Seafood
Magnus Lilienström, chefredaktör FastFood
Christina Möller, konsult, Osec matstudio
Millan Waage-Ericson, kock och vinnare av Årets Wilhelmina 2006

Arrangör: Svensk Fisk och Eksportutvalget for fisk i samarbete med Det Goda Köket och tidningen FastFood.

www.svenskfisk.se www.godfisk.no