BRÅ Brottsförebyggande Rådet

Påminnelse: Pressinbjudan: Hur kan handeln med utrotningshotade djur och växter förhindras?

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 14:53 CEST

På 40 år har tjuvskyttet lett till att den afrikanska elefantstammen minskat med en miljon elefanter. Den illegala jakten sker systematiskt för att finansiera krig och organiserad brottslighet. Elefanternas elfenben är en värdefull råvara som exporteras för att bli smycken och statyetter som sedan köps av okunniga turister.

Att köpa dess a föremål är brottsligt. Brottet heter artskyddsbrott. Det är även förbjudet att köpa vissa typer av husdjur och hälsokostpreparat som innehåller någon av de 30 000 arter som genom internationella konventioner skyddas mot utrotning.

Den illegala handeln med skyddade arter är ett globalt problem som också i hög grad gäller Sverige, framför allt i egenskap av importland.

Hur ser problemet ut i Sverige?
Fungerar lagstiftningen?
Är kunskapen om skyddade arter tillräcklig?
Räcker myndigheternas insatser?

I morgon, den 26 september klockan 09:30, presenterar Brå rapporten Illegal handel med hotade djur- och växtarter. På pressträffen diskuteras strategier mot den illegala handeln. På plats finns också föremål som Tullverket tagit i beslag.

Fr&aring ;n Brå deltar: Jan Andersson, generaldirektör, Lars Korsell, projektledare och brottsforskare samt Johanna Hagstedt, utredare.

Dessutom medverkar: Mats Forslund från Världsnaturfonden (WWF), Elin Fornbacke från Miljösamverkan Sverige, Ernst Mehnert från Jordbruksverket, Mats Danielsson från Zoobranschens riksförbund (Zoorf) och Henrik Forssblad från Rikspolisstyrelsen.

Tid: Fredagen den 26 september klockan 09:30
Plats: Brottsförebyggande rådet (Brå), Tegnérgatan 23, 2 tr, Stockholm

För ytterligare information och anmälan kontakta Malin Nääs, pressekreterare på Brå, 0704-19 35 06 eller malin.naas@bra.se

Välkomna!