Naturskyddsföreningen

Påminnelse: Pressinbjudan: Miljögift i kläder sprids i svenska hem

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 10:10 CEST

På en presskonferens i morgon torsdag presenterar Naturskyddsföreningen en rapport om en känd grupp miljögifter som kan vara hormonstörande och cancerframkallande i flera analyserade produkter.

Produkterna är tillverkande utomlands men sålda i svenska klädbutiker. En rapport har sammanställts och kommer att presenteras på en presskonferens som leds av föreningens ordförande Mikael Karlsson. De berörda företagen, miljömyndigheterna och miljödepartementet kommer att informeras om resultaten.

DAG: Torsdagen den 18 september
TID: kl. 10.00
PLATS: Naturskyddsföreningens kansli, Åsögatan 115, Stockholm

Rapporten är en del i det arbete kring klädernas miljöpåverkan som in leddes 2007 och som också uppmärksammas i Naturskyddsföreningens miljövänliga vecka (vecka 40). Föreningen kommer då att bedriva aktiviteter över hela landet för att informera och skapa opinion kring textiler och kläder.

Tidigare har Naturskyddsföreningen gjort uppmärksammande analyser av nonylfenoletoxilat i kläder och textiler.

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 178 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00