Systembolaget AB

Påminnelse: Pressinbjudan Nationella Alkoholstämman: Systembolaget presenterar en undersökning om svenskarnas syn på alkoholens risker

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2006 09:13 CET

PÅMINNELSE

2006-11-09

Pressinbjudan Nationella Alkoholstämman:

Den 9 november presenterar Systembolaget tillsammans med Synovate Temo resultatet av en undersökning om svenskarnas uppfattning av riskerna med alkohol. Syftet med studien är att få en bild av svenska folkets inställning till den ökade alkoholkonsumtionen i samhället och hur man upplever att detta påverkar ens egen hälsa men även folkhälsan. Dessutom visar den hur stor del av Sveriges befolkning som har negativa erfarenheter av alkohol i sin familj och bland släkt och vänner.

Undersökningen presenteras av Arne Modig, opinionsansvarig, Synovate Temo på ett seminarium under Nationella Alkoholstämman, som anordnas av Alkoholkommittén den 8 - 10 november.

Medverkande på seminariet är även Systembolagets vd Anitra Steen, docent Sven Andréasson, avdelningschef för alkohol- och narkotikaavdelningen, Statens folkhälsoinstitut och författaren Katerina Janouch som alla ger sin tolkning av resultatet. Seminariet avslutas med en diskussion och frågestund.

NÄR: torsdagen den 9 november kl. 13.30 - 15.00. Seminariet D4: "En undersökning om svenskarnas oro för alkoholens risker". Lokal: C58.

VAR: Clarion Hotel, Ringvägen 98, Stockholm (vid Skanstull).

ANMÄLAN: Obligatoriskt till press@systembolaget.se eller ring 070-246 61 83.

Mer information om Alkoholstämman hittar du på: www.alkoholkommitten.se/alkoholstamman/

Välkommen!

Björn Rydberg