Ladbrokes

Påskbomb briserar när vi gläntar på lucka 2?

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2009 15:36 CEST

Premiären av Allsvenskan 2009 är avklarad. Första allsvenska matchen på nya Gamla Ullevi blev en målfest när GAIS besegrade ÖIS med solklara 5-1. Nu laddar vi om för en långhelg fulltankad med svensk elitfotboll. Det spelas nämligen allsvensk fotboll påskhelgens samtliga fyra dagar. Ladbrokes smakar av samtliga åtta matcher i omgång 2 där en och annan påskbomb mycket väl kan komma att brisera.

Långfredagen 10 april

Halmstad-Trelleborg

Halmstad fick det inte alls att stämma i förlustmatchen mot AIK (0-1). Speciellt inte i den offensiva delen av spelet. Målmaskinen Anselmo måste prestera betydligt bättre om han skall komma upp i fjolårssäsongens standard. Inte heller Trelleborg nådde några högre höjder mot Brommapojkarna (0-0). Vi kan troligtvis inte räkna med någon målfest på Örjans Vall. Hemmaseger betalar 1,85. 1-0?

Brommapojkarna-Häcken

Givetvis viktigt för båda nykomlingarna att lyckas i inledningen. Lagen har känt på varandra vid en rad tidigare tillfällen. Bland annat i kval till Allsvenskan hösten 2006. Då vann Brommapojkarna hemma med 2-0. Fjolårets möte i Superettan slutade 0-0. BP svarade för en stark premiärinsats i söndags när man ordnade en poäng borta mot Trelleborg. Kim Bergstrands mannar skapade flera fina chanser och var inte långt borta från segern. Häcken var inte alls lika vassa i hemmaförlusten mot MFF (0-1). Kan få det tufft även på Grimsta. Notera att BP saknar sin lagkapten Jon Persson som blir borta en månad. Fina 2,25 för hemmaseger är ändå värt en slant.

Örebro-Elfsborg

Två lag som är något av konnässörer när konstgräs finns tillgängligt. Det gör det på Behrn Arena. Räkna därför med en fartfylld och ettrig tillställning. Örebro agerade ganska klent i förlusten mot DIF (0-1), men brukar å andra sidan sällan lyckas på Stadion. Hemma är man betydligt svårare att rubba. Något som fjolårssegrarna mot Elfsborg (2-0), Helsingborg (3-1) och IFK Göteborg (4-2) ger vittnesbörd om. Guldfavoriten Elfsborg spelade stundtals ut Hammarby i premiären (1-1), men var väldigt ineffektiva (missade bland annat en straff). Visst kan ÖSK bränna av en rejäl påskbomb på Behrn Arena. 3 gånger pengarna känns absolut intressant.

Påskafton 11 april

IFK Göteborg-Djurgården

En annan guldkandidat, IFK Göteborg, inledde årets Allsvenska med bortaförlust (Helsingborg 0-1), men svarade ändå för en helt ok insats. Målet kom på en synnerligen tveksam straff där domaren ångrade sitt beslut efter att ha fått se reprisbilderna. Inför ett fullsatt och hänryckt Gamla Ullevi lär det bli fullt turbotryck från start till mål. Djurgården vann hemmapremiären (ÖSK 1-0) och även här avgjordes matchen på en diskutabel straff. DIF har inte vunnit borta mot Blåvitt sedan Jesus tog in utemöblerna för säsongen (hösten 2005) och lär inte få det lättare på IFK Göteborgs nya arena. Kan vara läge att testa en slant på hemmaseger till 1,70.

Påskdagen 12 april

Hammarby-Gefle

Inte många tror på Hammarby i år. Men Bajen visade redan i ursvåra bortapremiären mot Elfsborg (1-1) att man inte kommer att ge sig utan strid. Även om Söderbröderna långa stunder blev utspelade visade man fina kvalitéer i det defensiva arbetet. Och inte var det något fel på den målsökande missil som Emil Johansson skickade iväg i samband med Hammarbys ledningsmål. Även Gefle svarade för en gedigen premiär när man fixade 1-1 hemma mot svenska mästarna Kalmar FF. Hasse Berggren vet hur man gör mål och Mattias Hugosson i Gefleburen bjöd på den ena demonräddningen efter den andra. På Söderstadion, där Bajen har tre raka segrar mot Gefle, blir det dock kämpigt för Berggren & Co. Kan visa sig rätt att pröva en peng på Bajenseger till 1.65 gånger påskharen.

Annandag påsk

GAIS-Helsingborg

GAIS körde över ett löjligt lamt Örgryte med penibla 5-1 i derbyt på Gamla Ullevi. Siffrorna var dock väl smickrande, så vi får nog vänta med att höja Makrillarna till skyarna. Helsingborg vann en jämn tillställning mot IFK Göteborg (1-0) och svarade för en habil insats där framförallt Henke Larsson briljerade med delikata passningar och målvakten Pär Hansson stod för några makalösa räddningar. HIF brukar ha lätt för GAIS borta. Fyra raka segrar och brutala 12-0 i målskillnad imponerar så klart. 2.45 gånger påskkycklingen smakar bra.

Malmö FF-Örgryte

Malmö FF vann premiären borta mot Häcken (1-0). Dock utan att imponera. MFF saknar linjer i spelet, men det kommer säkert med tiden. Laget har i vart fall stor potential. På nya hemmaarenan blir Malmö mycket svåra att snacka med. Speciellt mot ett stukat Örgryte där väldigt lite stämde i derbyt mot GAIS (1-5). 1.50 för hemmaseger känns som bra betalt.

Kalmar FF-AIK

Fjolårets möte på Fredriksskans slutade 3-2 till hemmalaget. Troligen kan vi räkna med en ny spännande batalj vid Kalmarsund. AIK svarade i varje fall för en gedigen säsongsdebut när man besegrade HBK med 1-0. Kalmar tog tidigt grepp om Gefle, men fick till slut nöja sig med 1-1 i en helt ok insats. Känns som att bägge lagen kommer att gå framåt med en match innanför västen. AIK är i kommande och kan vara värda en slant till fina 4 gånger påskliljan.

Aktuella odds Allsvenskan omgång 2:

Allsvenskan 10 april 2009
Halmstad - Trelleborg

Brommapojkarna - Häcken

Örebro - Elfsborg

Allsvenskan 11 april 2009
Göteborg - Djurgården

Allsvenskan 12 april 2009
Hammarby - Gefle

Allsvenskan 13 april 2009
GAIS - Helsingborg

Malmö - Örgryte

Kalmar - AIK

För mer information och odds:

www.ladbrokes.com -> klickafotboll svensk

Andreas Gillberg, Ladbrokes Sverigechef, +46-8-4076445, +46-707608715, andreas.gillberg@ladbrokes.se

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med2925 vadslagningsbutiker och 16,394 anställda. Ladbrokes har dryga 3 miljoner registrerade kunder från30 länder och säljer speltjänster på18 språk.