Socialdemokraterna

Pär Nuder kommenterar alliansens budgetförslag: - De arbetslösa och sjuka ska fortfarande betala de rikas skattesänkningar

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2005 14:07 CEST

Manuel Ferrer
Presschef

Anette Törnqvist
Pressekreterare hos Pär Nuder

Pressjouren (kvällar och helger)
pressen@sap.se

Pär Nuder kommenterar alliansens budgetförslag:

- Alliansens överenskommelse visar framför allt en sak: Hela borgerligheten – inklusive folkpartiet - har lagt sig platt för moderaterna och gått med på att sänka ersättningen i a-kassan till 65 procent. Det kommer leda till att det skapas en låglönearbetsmarknad i Sverige, säger finansminister Pär Nuder.

- I övrigt var det väldigt lite som var nytt idag. De arbetslösa och sjuka ska fortfarande betala de rikas skattesänkningar. Totalt sparar alliansen 30 miljarder kronor på dessa grupper, säger han och fortsätter:

- Detaljerna i finansieringen ändras emellertid ständigt. Det börjar bli mer regel än undantag för alliansen att ändra sig när det blåser. Först presenterar man ett förslag. Sedan förlorar man debatten om det förslaget. Därefter ändrar man sig. Folkpartiledaren Lars Leijonborg har slagit huvudet på spiken när han har karaktäriserat det egna beteendet: ”… det har blivit lite förvirrat – eller flipfloppigt.”

- Sedan är jag förvånad över att de borgerliga partierna inte klarar av att presentera en samlad och gemensam budgetmotion. Det kan vara ganska lätt att komma överens om några frågor – det svåra är oftast att komma överens på sista raden. Väljarna förtjänar besked i god tid före valet.