Pär Nuder kommenterar borgarnas budgetar

Presschef

Anette Törnqvist
Pressekreterare hos Pär Nuder

Pressjouren (kvällar och helger)
pressen@sap.se

- Det här var ingen bra dag för den borgerliga alliansen. De har inte en ekonomisk politik – de har fyra. Trots allt tal om enighet har de borgerliga partierna inte lyckats presentera en gemensam ekonomisk politik. Det duger inte att bara vara överens om fem procent av statsbudgeten under nästa år om vill vara ett seriöst alternativ till regeringen.

- Jag kan inte annat än konstatera att det finns bara en samlad ekonomisk politik för Sverige – och det är den som regeringen har presenterat.

- Moderaterna är överlägset störst i alliansen. Det demonstrerar de också i sin ekonomiska motion genom att föreslå ytterligare försämringar i föräldraförsäkringen, sjukpenningen och förtidspensionen – utöver de försämringar som alliansen redan har kommit överens om.

- Trots folkpartiets motstånd framhärdar moderaterna i att vilja sänka ersättningen i sjukpenningen till ca 65 procent för dem som har varit sjuka under ett halvår. Folkpartiet kommer att bli den stora förloraren i alliansen, vilket redan märks i deras opinionsras.