Statsrådsberedningen

Pär Nuder, Morgan Johansson och Lena Sommestad deltar i Progressive governance conference i London 11 till 13 juli

Pressmeddelande   •  Jul 10, 2003 16:57 CEST

Den brittiska tankesmedjan Policy Network arrangerar en konferens i London den 11 till 13 juli där samordningsminister Pär Nuder, folkhälsominister Morgan Johansson och miljöminister Lena Sommestad deltar.

Konferensen samlar flera hundra politiker, akademiker och debattörer för att diskutera olika frågor, däribland välfärdssamhällets framtid och globalt samarbete.

Under konferensen arrangeras sju seminarier. Samordningsminister Pär Nuder leder ett om välfärdssamhällets framtid. I övrigt finns utnämnda svenska experter inom parentes.

1. Ett modernt välfärdssamhälle (Statssekreterare Johnny Nilsson). 2. En modern offentlig sektor (Folkhälsominister Morgan Johansson) 3. Företagen och staten (Vd för Respect Europe Mattias Iweborg) 4. Migration och social integration (Generaldirektör Barbro Holmberg) 5. Medborgarskapets rättigheter och skyldigheter (Professor Leif GW Persson)6. Möjligheter och risker med den tekniska utvecklingen (Miljöminister Lena Sommestad)7. Globalt samarbete (Politiskt sakkunnig Roger Hällhag)

Konferensen är en förberedelse inför toppmötet mellan stats- och regeringscheferna i nätverket “Progressive governance”. Statsminister Göran Persson deltar i toppmötet 13 och 14 juli.

Paula Burrau, Pressekreterare

Emma Lennartsson, Pressekreterare