Pagero AB - your financial supply chain network

Pagero lanserar e-fakturabelåning i samarbete med Svea Ekonomi

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2014 07:59 CEST

Pagero breddar sitt erbjudande och lanserar tjänster inom Supply Chain Financing i samarbete med marknadens främsta aktörer på området. Syftet är att underlätta för företag att få tillgång till likvida medel på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt.

Som ett första steg i denna satsning har Pagero och Svea Ekonomi inlett ett strategiskt samarbete. Samarbetet innebär att alla Pageros e-fakturakunder har möjlighet att belåna sina fakturor via Svea Ekonomis factoringtjänst och därmed få betalt direkt för sina fordringar.

Factoring via Svea Ekonomi hjälper företag att få en bra likviditetsplanering och minska kreditrisken. Med bättre kontroll på när pengarna kommer in kan verksamheten planeras bättre. Företaget kan använda sina pengar till investeringar och nya affärer istället för att agera bank till sina kunder. Svea Ekonomi tar dessutom hand om administrationen kring eventuella påminnelser, räntefakturor och kravhantering.

"Tillsammans med Svea Ekonomi kan vi nu erbjuda våra kunder ett smidigt sätt att belåna sina fakturor och därmed få snabbare betalt. De behöver inte hantera någon administration kring belåningen eftersom hela flödet sker automatiskt i Pagero Online. Vi ser väldigt positivt på samarbetet med Svea Ekonomi som är en mycket stark aktör i branschen med hög kompetens och lång erfarenhet av fakturabelåning. Vi kommer inom en snar framtid att lansera andra tjänster som ytterligare förenklar våra kunders likviditetsplanering", säger Jonas Edlund, CMO, Pagero.

"Marknaden för e-fakturor växer stadigt och kombinationen med finansiering av fakturor ser vi en stor efterfrågan på. Vi är mycket glada och stolta att tillsammans med Pagero kunna erbjuda kunderna denna kombination. Vi ser fram emot ett långt samarbete där kundens behov står i centrum", säger Camilla Melander, Partneransvarig, Svea Ekonomi.

Om Svea Ekonomi

Svea Ekonomi är ett auktoriserat kreditmarknadsbolag med verksamhet i ett flertal europeiska länder och samarbetspartners över hela världen. Vi har trettio års erfarenhet av att hjälpa företag med att korta ned sina kredittider och öka sin likviditet.

Vi erbjuder allt från smarta betallösningar för e-handel och telefoni till effektiva finansiella och administrativa lösningar som gör att våra kunder kan öka sin försäljning och snabba upp sina betalflöden. Vi erbjuder även in- och utlåning för privatpersoner.

Pagero erbjuder e-order-, e-faktura- och e-betalatjänster som hjälper företag att effektivisera sin verksamhet genom hela processen från order till betalning. Våra e-order- och e-fakturatjänster levereras i molnet via vårt nätverk Pagero Online. Tjänsterna är oberoende av affärssystem, bransch och transaktionsvolym och passar därför alla typer av företag. Pagero har ca 100 anställda med huvudkontor i Göteborg och lokala säljkontor i Stockholm, Oslo och Helsingfors. Vi har 10 000 kunder i över fyrtio länder och vi når 500 000 företag och organisationer världen över. Läs mer på www.pagero.com