Pagero AB - your financial supply chain network

Pagero utvecklar e-handelslösning för offentlig sektor i Norden

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2010 10:30 CET

Vi ser en tydlig trend att offentlig sektor i strävan att effektivisera sina flöden ställer ökade krav på sina leverantörer att kunna digitalisera hela inköpsprocessen. Pagero utvecklar därför en e-handelslösning för offentlig sektor på den nordiska marknaden.

Pageros lösning för inköpsprocessen kommer liksom våra andra lösningar att vara anpassad att använda i enlighet med branschens fyrhörnsmodell (se bild). Detta innebär att leverantören blir oberoende av både vilket inköpssystem och vilken tjänsteleverantör köparen använder sig av.

Förutom att vi stödjer de format och processer som nordisk offentlig sektor kommer införa, fokuserar vi på processtöd för små och medelstora företag som levererar varor och tjänster till offentlig sektor i Norden. De format för e-handel inom offentlig sektor vi stödjer är CEN/BII samt lokala varianter som SFTI (Svefaktura, Sveorder) och OIOUBL. Vi satsar i första steget på stöd för processen efter tilldelningsbeslut i upphandlingen.

Thom Birkeland, produktchef på Pagero AB, ser mycket positivt på utvecklingen: ”Det känns bra att kunna leverera ytterligare värde till våra kunder och det är dessutom ett naturligt steg för oss i vår strävan att digitalisera all kommunikation av affärsdokument mellan företag, oberoende av affärssystem.”

Pagero utvecklar, marknadsför och levererar tjänster för att kommunicera digitala affärsdokument, så som elektroniska fakturor och betalningar. Vi erbjuder skalbara lösningar för små, medelstora och stora företag och organisationer med lokal eller global närvaro. Vi samarbetar med marknadens ledande nätoperatörer och leverantörer av affärssystem och finansiella tjänster. Våra kunder har tillgång till ett ständigt växande nätverk för enkel, säker och kostnadseffektiv kommunikation med andra företag, oberoende av affärssystem. Vi har kontor i Göteborg, Stockholm, Oslo och Helsingfors. Läs mer på www.pagero.se