Spendrups Bryggeri AB

Pago — nu även som smoothie

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 09:19 CET

Nu lanseras Pago Smoothie i två olika varianter. I Mango-Passionsfrukt kombineras exotisk smakrikedom i form av mango och passionsfrukten maracuja. Den andra smaken, Redberries, bjuder bärälskaren på en klassisk kombination av hallon, jordgubbar och björnbär. I dryckerna ingår ingenting annat än hundra procent frukt och bär.

Pago Smoothie bjuder på njutbar energi. I drycken ingår enbart frukt och bär som varsamt mosats till en krämig och len dryck. Inget socker eller några andra tillsatser ingår.

— Pago Smoothie passar perfekt för den som är sugen på något mer än en vanlig dryck. Den är perfekt som mellanmål, t ex när man framåt eftermiddagen vill ha ny energi eller är på väg mellan jobb och träning, säger Helena Augustson, marknadschef för läsk, vatten och juice på Spendrups.

Drycken har, trots att inga tillsatser ingår, nio månaders hållbarhet eftersom den pastöriserats. På så sätt skiljer den sig från många andra smoothies.

Smoothie-drycken har ökat stort i popularitet bland svenskarna de senaste åren. Det senaste året (rullande 12 månader okt-nov) har den totala försäljningen, i volym räknat, ökat med 18 procent i dagligvaru- och servicehandeln. Vid en jämförelse mellan 2007 och 2008 motsvarande perioder ökade försäljningen med 95 procent.*

Pago Smoothie lanseras v.5 och kommer att finnas i servicehandeln och på caféer.

* Se bifogad information.

För ytterligare information, kontakta:
Helena Augustson, marknadschef vatten, läsk och juice, 0701-82 78 33, helena.augustson@spendrups.se

Caroline Ekman, informationsdirektör, 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se

Spendrups grundades 1897. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1300 medarbetare och omsätter ca 2,7 MDR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se