Exportrådet

Pagrotsky leder svensk näringslivsdelegation till Ungern

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2004 10:49 CEST

På måndag startar de svensk-ungerska handels- och kunskapsdagarna som pågår i två dagar. Dagarna utgör den sista stora näringslivsfrämjande aktiviteten inom Svédületes svensk-ungerska möten 2004. Syftet är att ge svenska och ungerska företag en möjlighet att träffas, demonstrera nya idéer och lösningar samt diskutera potentiella affärsmöjligheter.

Under två dagar arrangeras seminarier inom områdena exportfrämjande, förnyelsebar energi, livsmedel samt fordonsindustri. Det kommer även att hållas en stor företagsutställning med 30 svenska bolag. Utställarna är både svenska företag som funderar på en etablering på den ungerska marknaden samt företag som redan finns etablerade i Ungern.

Totalt väntas ca 80 svenska bolag och representanter för över 300 ungerska bolag delta. Drygt 600 personer beräknas komma under de två dagarna.

Bland deltagarna märks bland andra Kronprinsessan Victoria, en svensk delegation ledd av näringsminister Leif Pagrotsky, ungerska politiker, experter och företagsledare.

Den svenska exporten till Ungern uppgår idag till drygt 4,33 miljarder SEK. Sedan flera år sker en kraftig modernisering av ungersk industri, vilket öppnar stora möjligheter för svenska företag.

Bakom de svensk-ungerska handels- och kunskapsdagarna står Exportrådet i Ungern, svenska ambassaden samt ett antal svenska och ungerska organisationer.

Svédületes! 2004 är en svensk satsning för att tydliggöra det svenska intresset och engagemanget för Ungern och uppmuntra till ett ökat samarbete. Temat för satsningen, som går under namnet svensk-ungerska möten är Sverige och Ungern i Europa, består av fyra delar: Politiskt samarbete, Sverigeinformation och kultur, näringslivsfrämjande och regionalt samarbete.

Tid: 18-19 oktober 2004
Plats: Budapest, Ungern
För ytterligare information kontakta:
Joakim Bergman, handelssekreterare Exportrådet i Ungern,
tel + 36 1 270 05 80, mobil +36 70 370 1111

Marcus Landelin, projektledare Handelsdagarna Exportrådet i Ungern, tel + 36 1 270 05 80, mobil +36 30 515 5181

Katarina Nyman, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har cirka 380 anställda och kontor i 40 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 400 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press.