Exportrådet

Pakethållare, madrasslift och en pratande knapp vinner ”Design for All” – pris

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2004 11:26 CEST

I en särskild designtävling som anordnas av den nederländska regeringen i samarbete med svenska ambassaden och Exportrådet i Haag belönas en mobil pakethållare, en madrasslift och en pratande knapp med utmärkelsen ”Design for All”.

Tävlingen är öppen för produkter, prototyper eller idéer som kan användas av alla konsumenter, samtidigt som de löser ett upplevt problem bland personer med funktionshinder. Priserna delas ut efter lunchtid onsdagen den 6 oktober på ministeriet för hälsa, välbefinnande och sport i Nederländerna. Prisutdelare är socialminister Berit Andnor och den nederländska statssekreteraren Ross-van Dorp.

I idékategorin vinner nederländska Bike Tender, en mobil pakethållare på hjul som kan fästas bak på en cykel. Hjulen fyller även funktionen av stödhjul. Den vinnande idén tar emot en prissumma på 35 000 euro. Enligt juryn är Bike Tender en bra lösning som riktar sig mot en större målgrupp än äldre och funktionshindrade.

I prototypkategorin vinner svenskproducerade VoiSec, uppfunnen, formgiven och utvecklad av Libego AB i Linköping. Prototypen består av en liten knapp med häftfunktion som kan användas på ett liknande sätt som Post-it lappar. Knappen kan spela in 60 sekunders ljud direkt via mobiltelefon eller databas. Den har också en timer- och sorteringsfunktion. Prototypen har ännu inte omsatts till en produkt och därför kommer prissumman på 25 000 euro väl till hands.

I produktkategorin vinner Cair-lift, producerad av Indes Industrial Design and Engineering i Nederländerna. Cair-lift består av en bärbar luftmadrass med pump som är applicerbar under madrasser i sängar med standard spjälbottnar. Madrassliften kan bli uppblåst till fem gånger standardtjockheten och är ideal för människor som under en kortare eller längre period är i behov av en höj- och sänkbar säng, såsom äldre eller personer med funktionshinder. Den vinnande produkten tar emot en prissumma på 15 000 euro.

Initiativtagaren statssekreterare Ross-van Dorps tanke med tävlingen är att visa att insatsen av kreativitet och uppfinningsförmåga blir större om den uppmuntrar funktionshindrade personers självständighet och självkänsla, men samtidigt vänder sig till en större målgrupp redan från början.

För ytterligare information kontakta:
Ari Nieminen, VoiSec, tel 013-34 20 160, 0702-64 22 00, www.voisec.se, www.libego.se

Nina Peters, handelssekreterare Exportrådet i Haag, tel +31703022051

Pernilla Kolni, projektledare Exportrådet i Haag, tel +31703022059

Katarina Nyman, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har cirka 380 anställda och kontor i 40 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 400 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press.