Svensk Israel-Information

Palestiniernas president Abbas medger i israelisk TV (28/10) att det var fel av arabiska ledare att tacka Nej till tvåstatslösningen - 1947.

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2011 19:54 CET

"At that time, 1947, there was Resolution 181, the partition plan, Palestine and Israel. Israel existed. Palestine diminished. Why?" he told Israel's top-rated Channel Two television, speaking in English.
When the interviewer suggested the reason was Jewish leaders' acceptance of the plan and its rejection by the Arabs, Abbas said: "I know, I know. It was our mistake. It was our mistake. It was an Arab mistake as a whole. But do they punish us for this mistake (for) 64 years?"

REUTERS: Abbas faults Arab refusal of 1947 U.N. Palestine plan

Själv tackade Mahmoud Abbas Nej till ett liknande förslag från Israel så sent som 2008. Och ställer nu allt fler förhandskrav för att ens inleda nya förhandlingar om en kommande tvåstatslösning.

Se även Mats Skogkär i Sydsvenskan på samma tema: Om och om och om igen

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.