Olof Palmes Internationella Center

Palestinsk minister talar i Stockholm under World Water Week

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2012 15:23 CEST

Dr. Shaddad Attili, minister för den palestinska vattenmyndigheten PWA medverkar på ett seminarium den 29 augusti om vatten och rättvisa på Västbanken. Seminariet äger rum under World Water Week i Stockholm.

Vatten som naturresurs är en källa till konflikt mellan Israel och Palestina. Det franska parlamentets utrikesutskott har i en rapport anklagat Israel för att tillämpa en apartheidpolitik i sin fördelning av vatten på den ockuperade Västbanken. De skriver:

”550 000 israeliska bosättare på Västbanken använder mer vatten än de 2,3 miljoner palestinier som bor där. Under torka prioriteras bosättarnas vattenbehov i strid med internationell lag.”

Hur ser situationen på Västbanken ut? Finns det möjlighet att med stöd av folkrätten hitta en lösning? Välkommen till ett seminarium om vatten och rättvisa på Västbanken.

Medverkar gör Dr. Shaddad Attili, minister för den palestinska vattenmyndigheten PWA (Palestinian Water Authority), Maria Bergom-Larsson, styrelsemedlem i Judar för Israelisk-Palestinsk fred, Andrea Bodekull, medarbetare i svenska Amnesty och Sara Lindblom, före detta programchef för Diakonias folkrättsprogram. Samtalsledare är Isabel Lundin, handläggare för Palestina, Palmecentret.

Tid: onsdag 29 augusti kl. 18.00-20.00
Plats: ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm
Språk: svenska och engelska
Arrangörer: Palmecentret, Judar för Israelisk-Palestinsk fred och ABF Stockholm