Olof Palmes Internationella Center

Palmecentret bevakar omstridd rättegång i Turkiet

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2010 09:00 CEST

På måndag, den 18 oktober, inleds den uppmärksammade rättegången mot 151 politiker och människorättsaktivister i turkiska Diyarbakir. Helin Sahin som jobbar på Palmecentrets Turkietkontor bevakar rättegången på plats.

I de turkiska kommunalvalen i mars förra året vann det kurdiska partiet DTP i 99 kommuner. Under månaderna som följde skedde massarresteringar av kurdiska politiker och människorättsförsvarare. Därutöver förbjöd författningsdomstolen DTP. De arresterade åtalas för samröre med terrororganisation och för att förstöra den turkiska statens helhet, men åtalen bedöms som mycket diffusa.

Bland de åtalade finns en av ledarna för den turkiska människorättsorganisationen Human Rights Association (HRA), advokaten Muharrem Erbey. Palmecentret samarbetar med HRA och svenska Advokater utan gränser i ett projekt där svenska advokater och turkiska jurister som jobbar med mänskliga rättigheter utbyter erfarenheter och kunskap. Syftet är att stärka de mänskliga rättigheterna i Turkiet.

- Palmecentret följer utvecklingen och rättegången mycket noga. Vi hoppas att Sverige, EU och omvärlden också gör det, säger Palmecentrets verksamhetschef Olle Burell.

Helin Sahin finns tillgänglig för information om rättegången och processen.

Laila Naraghi
070- 66 00 515
laila.naraghi@palmecenter.se

Om Olof Palmes Internationella Center (Palmecentret)