Olof Palmes Internationella Center

Palmecentrets nominering vinner europeiskt pris

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2010 13:04 CET

Palmecentret nominerade förra året den colombianska fackföreningsrörelsen till den europeiska utmärkelsen Silver Rose Award. Priset delas ut av den europeiska organisationen SOLIDAR. Svensk arbetarrörelse har sedan länge samarbetat med fackförbund i Colombia, som är världens farligaste land att vara fackligt aktiv i.

Palmecentret har nu fått besked att priset i kategorin Internationell solidaritet ges till den colombianska fackföreningsrörelsens tre centralorganisationer Central Unitaria de Trabajadores (CUT), Confederación de Trabajadores de Colombia (CTC) och  Confederación General del Trabajo (CGT).

- Varje år mördas och hotas ett stort antal fackligt aktiva i Colombia, just för att de kräver sin rätt i samhället. Vi vill uppmärksamma dessa illdåd och de fackliga colombianernas kamp, och välkomnar att de nu tilldelas detta pris. Inte minst i ljuset av det kommande colombianska presidentvalet, säger Jens Orback, Palmecentrets generalsekreterare.

Priset delas ut i Europaparlamentet den 3 februari.

Laila Naraghi
070- 66 00 515
laila.naraghi@palmecenter.se

Om Olof Palmes Internationella Center (Palmecentret)