Olof Palmes Internationella Center

Palmecentrets nominering vinner europeiskt pris

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2011 10:57 CET

Palmecentret har nominerat den fackliga folkrörelsen Labour Education Foundation (LEF) från Pakistan till den europeiska utmärkelsen Silver Rose Award. Imorgon tilldelas de utmärkelsen i Europaparlamentet.

Olof Palmes Internationella Center har länge samarbetat med LEF för mänskliga rättigheter och demokrati i Pakistan. Det finns stora brister i landet när det gäller till exempel mänskliga rättigheter i arbetslivet. Många arbetare råkar illa ut, inte minst kvinnor. Sedan 1995 har LEF utbildat flera tusen pakistanska arbetare – både män och kvinnor – i fackliga frågor, jämställdhet och ledarskap.

- Nästan inga av deltagarna kan berätta för sina arbetsgivare att de deltar i facklig utbildning. Risken är för hög. De kan avskedas eller trakasseras på andra sätt om det kommer fram, berättar LEF:s chef Khalid Mahmood.

Silver Rose Award arrangeras av den europeiska organisationen Solidar. LEF mottar utmärkelsen i Europaparlamentet den 1 mars i Bryssel.

- Pakistanska kvinnor och män kämpar för att deras mänskliga rättigheter i arbetslivet ska respekteras. LEF:s insatser för detta är mycket viktiga. Jag är därför glad att vår nominering har uppmärksammats och att LEF nu tilldelas detta pris, säger Jens Orback, Palmecentrets generalsekreterare.

Laila Naraghi
070- 66 00 515
laila.naraghi@palmecenter.se

Om Olof Palmes Internationella Center (Palmecentret)