Socialdemokraterna Östergötland

Palmes tal med i reklamfilm om EU

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2014 14:12 CEST

Idag publicerar vi vår reklamfilm som visar hur EU påverkar oss mer än vi tror. Därför är betydelsefullt vilka det är som styr i Europaparlamentet. Efter 15 år med högerstyre är det dags att EU tar tag i den viktigaste frågan - jobben.

I den svenska byggbranschen är var femte anställd utstationerad, det vill säga anställd av ett utländskt företag. Inom åkerinäringen är utländska lastbilschaufförer vanliga och deras okunskap om lägsta kravnivå i svensk arbetsmiljö innebär en stor trafikfara på våra svenska vägar. Under andra halvåret 2013 registrerades totalt ca 20 000 personer som utstationerad arbetskraft i Sverige.

- ”Vi har inget emot utländsk arbetskraft. Men de som kommer hit ska arbeta enligt svenska villkor. Det ska vara ordning och reda på svensk arbetsmarknad”, säger Roger Berzell (S), ombudsman Socialdemokraterna Östergötand.

Vi socialdemokrater vill ha ett EU som det borde vara, där fri rörlighet skapar fler jobb, med rättvisa villkor. Vi vill stå upp för människovärdet och för en rättvis konkurrens mellan företag. Svenska löner och villkor ska gälla i Sverige. För alla.

-  Vi visar på att våra värderingar är tidlösa – och att EU-valet är ett värderingsval. Det är många svenskar som bär de här orden av Olof Palme extra nära hjärtat, som en grundprincip för alla människors lika värde. Därför tycker vi att de passade väldigt bra för att visa kontrast mot problemen i EU idag.

Mer kontakt
Roger Berzell