SiteDirect Professional Web Solutions AB

PAN Vision lanserar ny nordisk webbplats med SiteDirect

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 14:17 CEST

Nordens största distributör av hemunderhållning flyttar fram positionerna på webben.

Växjö, 23 september 2008 - PAN Vision lanserar idag en ny webbplats för den nordiska marknaden. När PAN Vision beslutade sig för att bygga upp en helt ny plattform för sin webbkommunikation föll valet på SiteDirect. Bakgrunden var att man ville hitta ett anpassningsbart och kostnadseffektivt publicerings- och e-handelssystem med bra funktionalitet för att hantera företagets omfattande produktdatabas.

PAN Vision, som vid årsskiftet konsoliderade speldistributionsverksamheten med företagets division för licensiering, produktion och distribution av film har på senare tid expanderat kraftigt i bl a Baltikum.

"Som ledande företag inom hemunderhållning ska vi naturligtvis ligga i framkant med vår egen webbplats. Med den nya interaktiva sajten hoppas vi kunna leva upp till våra besökares högt ställda krav på en modern och inspirerande webbplats, som också ska fungera som ett bra verktyg för information och beställningar från våra kunder och leverantörer", säger Pontus Frohde, försäljningsdirektör för Norden och Baltikum på PAN Vision.

PAN Visions nya webbplats är byggd för att hantera flera marknader och fyra språk (svenska, norska, danska och finska) med olika redaktioner. Inom organisationen är det tiotalet personer som dedikerat arbetar med webbinnehållet. Webblösningen är byggd med en integration mot PAN Visions bakomliggande affärssystem Navision.

PAN Vision befann sig i en situation där den befintliga lösningen på webben blivit för gammal för att uppgradera och inte uppfyllde kraven för att skapa en ny webbplats för framtiden.

Tack vare SiteDirects regionshantering och integrationen mellan olika funktioner såsom epostutskick, statistik och produkthantering erbjuds nu en väsentligt förbättrad kundservice.

Många företag som hörde till de första att synas på nätet märker idag att de växt ur både en eller två publiceringslösningar. Trenden går mot öppnare, mera plattformsoberoende lösningar och en ökad integration med affärs- och CRM-system.

"PAN Visions höga ambitioner för den nya webbplatsen ställde tuffa krav på den bakomliggande lösningen, och det har varit fantastiskt roligt att samarbeta med ett företag som har så skickliga och visionära medarbetare.", säger Mathias Ivarsson, VD för SiteDirect Professional Web Solutions.

Webbplattformen SiteDirect, som nu är i den femte generationen, har en helt dynamisk grundstruktur som möjliggör specialanpassningar för att möta krav och önskemål från kunder. Bland unika funktioner i SiteDirect kan nämnas automatiska speglingseffekter av produktbilder, Flash-komponenter och RSS-flöden paketerat på ett sätt som gör webbplatsen enkel att hantera.

För mer information om SiteDirect hänvisas till Mikael Häggström på 0470-74 95 00.

Om PAN Vision
PAN Vision Group är Nordens ledande oberoende förläggare och distributör av interaktiv underhållning. Företaget omsatte 2007 1.3 miljarder SEK och skapades år 2001 genom en sammanslagning av PAN Interactive, Vision Park och Levande Böcker. Under 2004 förvärvade PAN Vision också BJ Electronics i Norge och Toptronics Oy (med verksamhet i Finland, Sverige och Danmark). PAN Vision är ett dotterbolag till Kooperativa Förbundet (KF).

Om SiteDirect
SiteDirect Professional Web Solutions AB är en av Sveriges ledande leverantörer av webblösningar för publicering och e-handel. Den egna webbplattformen SiteDirect® innehåller ett stort antal standardmoduler vilka enkelt kan kompletteras med anpassningar för att möta kundernas specifika behov och önskemål. Företaget har kontor i Växjö och Stockholm, samt är verksamt i hela landet via ett nätverk av partners i form av reklam-/webbyråer och e-handelskonsulter. För mer information, se www.sitedirect.se