Panasonic Nordic AB

Panasonic får utmärkelserna Årets europeiska TV och Årets europeiska videokamera av EISA Awards

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2003 14:42 CEST

Panasonic TX-36PD30 har tilldelats priset för Årets europeiska TV 2003/2004. Detta meddelades fredagen den 15 augusti och det var den tredje gången som Panasonic fick denna utmärkelse. EISA (European Imaging and Sound Association) är en prestigefylld organisation bestående av representanter från 50 tidskrifter om ljud, mobil elektronik, video och foto från 20 länder i Europa.

"Panasonics nya TX-36PD30 92 cm widescreen-TV ger den högsta bildupplösningen man någonsin sett på en TV-skärm", kommenterade EISA- domarna. "Detta beror delvis på det nya bildröret "Quintrix-SR" som använder en ny superfin skuggmask för att ge större kontrast och klarare bilder. Men det är också resultatet av en unik "Acuity"- bildbehandlingsteknik som på ett intelligent sätt bearbetar TV-material med en upplösning på upp till 2376x833i pixlar vid 75Hz." Enligt EISA:s video- och hemmavideopanel ger detta "med 10 bitars bearbetning en perfekt, flimmerfri bild, utan synliga scanlinjer, som återger finare detaljer och mjukare färger."

Kombinationen av avancerad bildkvalitet och ny ultrakompakt design övertygade EISA:s domare om att belöna Panasonic med priset Årets europeiska videokamera för Panasonic NV-GS70.

"Panasonic NV-GS70 är kanske överraskande liten, men tack vare dess 3CCD- sensor lever färgdjupet hos den här kameran mer än väl upp till det hos de större (och dyrare!) DV-modellerna. Trots sin smidiga storlek innehåller NV-GS-70 praktiska funktioner som 10x optisk zoom, telemakro och en elektronisk blixt för stillbildsfotografering."

Domarna gav också kommentaren att "Både stillbilder och MPEG-4-video (Internetkvalitet) kan sparas på ett SD-minneskort som ett alternativ till normal högkvalitativ DV-videofilmning. För efterbearbetning på datorn finns alternativ för uppkoppling med både USB och FireWire."

EISA Awards
EISA Awards delas ut årligen som ett erkännande till nya produkter som kombinerar den mest avancerade tekniken med önskvärda funktioner, design och ergonomi samt ger värde för pengarna. Produkter från Panasonic och Technics har ofta förekommit i EISA Awards och har fått inte mindre än 21 utnämningar sedan 1992.

EISA:s video och hemmavideopanel består av chefredaktörer och tekniska redaktörer från större tidskrifter inom ämnena foto, video, ljud, hemmavideo och mobil elektronik från upp till 20 europeiska länder.

För vidare information kontakta:
Panasonic Sverige, Jenny Nilzon, Box 6060, 141 06 Kungens Kurva
Tel: 08-680 26 00, 070-277 26 52, E-post: jenny.nilzon@panasonic.se