Panasonic Nordic AB

Panasonic introducerar 3D-tv i full HD

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2010 16:04 CET

VT20-serien tillhör plasmasortimentet vilket är den teknik som lämpar sig bäst för 3D-formatet och som även är mest skonsamt för ögonen.

3D-teknik i full HD

Panasonics 3D-system i fullt HD-format använder sekventiell teknik som innebär att separata full-HD-bilder visas växelvis för vänster respektive höger öga. Samtidigt som bilderna visas, öppnas och stängs 3D-glasögonens vänstra respektive högra LCD-glasöga. Tittarens hjärna fogar sedan helt naturligt samman de separata bilderna för att skapa 3D-bilder i full HD. Panasonic har ett stort 3D-engagemang och tillhandahåller den senaste tekniken genom hela 3D-kedjan, allt från utvecklingen av 3D-film i Hollywood genom Pansonics Hollywood Laboratory till 3D-tvn hemma i vardagsrummet. Förutom en 3D-kompatibel plasmatv i full HD erbjuder Panasonic även en 3D-Blurayspelare och egna 3D-glasögon som säkerställer kvaliteten.

Ny NeoPDP-teknik

Panasonics 3D-modeller innehåller en ny NeoPDP-teknik som avsevärt förbättrar bildkvalitet. NeoPDP-paneler har en stark processor och en snabb responstid vilket gör att överlappning av bilder för höger och vänster öga minimeras och du får en skarp och tydlig 3D effekt utan eftersläpningar och skuggningar. NeoPDP-tekniken är därför idealisk för sport, film och spel. VT20 är utrustad med THX läge för rika detaljer och High Contrast- filter som ger tvn en djup svärta samtidigt som den är skonsam mot dina ögon.

De nya VIERA-modellerna kommer med smarta uppkopplingsmöjligheter och miljöbesparande funktioner. Energiförbrukningen har exempelvis minskat med upp till 35% sedan 2009 års modeller.

För mer information om vårens alla produktnyheter från Panasonic, gå in på:

www.panasonic.se eller kontakta Olivia Enquist, Nordic Product Manager TV, olivia.enquist@eu.panasonic.com, Tel. +46 8 680 27 37

För nedladdningsbara, högupplösta bilder:

ftp://94.247.168.181/TV/

User: press, Password: panasonic09

Om Panasonic

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 550 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret, huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).  Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se